Sensô to Heiwa (1947)

Japan
Drama / Oorlog

geregisseerd door Tadashi Imai, Fumio Kamei en Satsuo Yamamoto
met Ryô Ikebe, Yasuhiko Ishizu en Hajime Izu

Het verhaal van een Japanse soldaat waarvan gedacht wordt dat hij is omgekomen in de oorlog, maar eigenlijk nog leeft. Hij wordt opgepikt door een Chinese vissersboot die hem meeneemt naar zijn thuishaven. Hier herstelt de soldaat en wordt hij als krijgsgevangene goed behandeld. Ondertussen trouwt zijn vrouw met een vriend van hem die getraumatiseerd van de oorlog is thuisgekomen. Na de oorlog, als de soldaat terugkomt in Japan, vindt hij zijn vrouw toegewijd aan de zorg voor zijn getraumatiseerde vriend. Genadig in zijn moedeloosheid, blijft hij een tijdje om het paar te helpen - terwijl hij zelf, te midden van de hectiek van de Amerikaanse bezetting - een nieuw leven en een nieuwe carrière probeert op te bouwen.