Das Adlon. Eine Familiensaga (2013)

Duitsland
270 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Uli Edel
met Marie Bäumer, Ken Duken en Rosemarie Fendel

De film strekt zich uit over een tijdspanne vanaf de oprichting van het hotel in 1904, tot de heropening in 1997. De rode draad is het levensverhaal van Sonja Schadt. Als goede vriend van Lorenz Adlon, leent Sonja's vader, Gustaf Schadt, hem het geld om dit dure project te kunnen financieren. Als Gustaf sterft, komt een groot mysterie van de Schadt-familie aan het licht. Diep teleurgesteld door haar ouders, beslist de intussen 17-jarige Sonja om te verhuizen naar het hotel van haar peetvader Lorenz. In de turbulente en extravagante jaren 20 beleeft het hotel zijn hoogtepunt, met Sonja in het middelpunt. Samen met Adlon leeft en overleeft zij vele tegenslagen zoals de beurskrach, dictatuur, oorlog en vernietiging. Na de Duitse hereniging ontmoet de dan 90-jarige Sonja haar kleindochter die voor een nieuwe start kan zorgen. Sonja's levensdroom komt uit: de 'mythe Adlon' wordt opnieuw tot leven gewekt.

Redelijke miniserie die de aandacht wist vast te houden.

Driedelige tv-serie over de familie Adlon, de grondleggers van hotel Adlon in het begin van de twintigste eeuw in het hart van Berlijn. De BBC geldt als niet te overtreffen als het om zulke producties gaat. Nou, de Duitsers kunnen er ook wat van als ze willen. Cinematografisch is het een juweeltje. De set, decors, kostuums, alles wat maar nodig is om de verschillende tijdspannen te laten herleven, en zeker ook de acteerprestaties, het is allemaal om je vingers bij af te likken.

Natuurlijk heeft zo’n verhaal een hoog soapgehalte. Dat schijnt nu eenmaal niet anders meer te kunnen. Het menselijk drama staat voorop; conflicten, foute beslissingen, het noodlot waar de Duitsers zo dol op zijn, twee wereldoorlogen, daarna het verscheurde Duitsland, het kan niet op. Maar het blijft allemaal nog net geloofwaardig en je verveelt je geen seconde. En wat je te zien krijgt, het is een lust het oog.

Of het allemaal historisch verantwoord is, daar heb ik zo m’n twijfels over, al zullen de grote lijnen wel kloppen. Hitler en alle nazi-kopstukken, die in het Adlon (om de hoek van de Wilhelmstrasse) zo ongeveer kantoor hielden, krijgen we niet te zien. Al te veel SS en SA uniformen komen ook niet in beeld, geen enkele eigenlijk. Dat is wel opvallend. Was zeker te confronterend voor de ZDF-kijkertjes.

Het laatste deel is een film in een film en gaat voornamelijk over hoe alle betrokkenen de oorlog en de naoorlogse jaren overleven. Dat is zeker meeslepend, maar het hotel en de familie Adlon raakt daardoor een beetje uit beeld. Alsof de eerste twee delen meer een inleiding vormen voor het laatste deel, de ontknoping. Beetje een stijlbreuk wat mij betreft. Maar dat doet niet echt afbreuk aan het verhaal; het is tenslotte geen documentaire. Heerlijk voor een verregende zondag.

avatar van 93.9
Best goede mini serie.
Inderdaad soms beetje te soapie, maar wat mij betreft zwaar binnen het betamelijke.