Il Leone di Tebe (1964)

Italië / Frankrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Giorgio Ferroni
met Mark Forest, Yvonne Furneaux en Massimo Serato

Farao Ramses wil de troon van Egypte aan Helen geven, die in Thebes wordt ontvangen met haar adviseur en de trouwe, uit Troje ontsnapte Spartaan, Arion. Tutmes heeft kwade bedoelingen en doodt de farao. Hij geeft de Spartanen daarvan de schuld, maar Arion slaagt erin te ontsnappen. Na veel gevechten en andere confrontaties, slaagt hij erin Helen en haar adviseur te bevrijden. Maar volstaat dat om de orde en de rust te herstellen?

Wat zie ik ??? Nog geen stemmen van de brunette met hoge jukbeenderen buffs voor een peplum waarin brunette met hoge jukbeenderen Rosalba Neri - toch zeer gezien in brunette met hoge jukbeenderen buff kringen- met Cleopatra hairdo rondhupst, als altijd achterbakse dubbelspelletjes speelt, en tenslotte wordt doodgeschoten ?
Goed, het betreft hier een officieus vervolg op LGDT van dezelfde Ferroni, waaruit we natuurlijk stock footage zien. Alle massascènes uit deze low budget productie zijn trouwens stock footage, schijnt normaal te zijn in het genre.
De intrige is gekend peplum materiaal met ook vrijwel louter genreregulars in de cast: Arion-Forest smeert hem met zijn geliefde Helena-Furneaux die afwijkend van de gekende verhalen is gedumpt door Menelaos-Lupo naar Egypte, ze creperen bijna in de woestijn maar ze slagen erin Thebe te bereiken, dat wordt gerund door de vadsige Cressoy-Ramses, die als vriendinnetje Rosalba heeft en als onbetrouwbare adviseur Toetmoses-Serato, die niet tevreden is over de manier waarop Ramses de oorlog tegen Saïs leidt of liever niet leidt.
Na wat huzarenstukjes van Forest krijgen we te weten waar de titel op slaat: het is de dolk/het kortzwaard dat Forest mag ontvangen als dapperste van Thebe, een erfstuk dat ooit behoorde aan de dapperste van alle Thebanen ever: de zgn. leeuw van Thebe.
De rest kan iedreen die wel eens zo'n film gezien heeft gemakkelijk zelf invullen, het hoogtepunt komt echter op het eind waarin Ferroni duidelijk maakt waar zijn ware roeping ligt: in de gothic horror. Helaas maakte hij er niet te veel, deze sequentie past echter meer bij LMDDDP dan bij een peplum, zeer goed uitgevoerde gothic torture in dungeons gedoe, spannend zelfs en met een enscenering die duidelijk is beinvloed door de carceri van Piranesi , waarvan de invloed op het hele gothic genre natuurlijk gigantisch was.
Verder de gebruikelijke low budget flut met hieratisch acteerwerk dat goed aansluit bij de setting, zullen we maar zeggen. Uitzondering was allicht Rosalba die helaas amper een kwartier in beeld is en in al haar scènes het natuurlijke middelpunt vormt. Wat bezielde die fag Ramses eigenlijk om haar te dumpen voor de nietszeggende Furneaux Ik zou geen 10 jaar knokken voor zo'n Helena...voor Rosalba als Helena eigenlijk ook niet, maar ik zou voor haar wel 10 jaar willen cheerleaden
Deze peplum klassieker is voor de genreliefhebbers in Duitschland met bijbehorende dubs op DVD uitgebracht, helaas naast de gebruikelijke cropping ook met 5 minuten verdwenen footage .