Stealing Africa (2012)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Christoffer Guldbrandsen

Rüschlikon is een steenrijke plaats in Zwitserland waar meer belastinginkomsten dan -uitgaven zijn. Dat alles is te danken aan vooral één inwoner: Ivan Glasenberg, CEO van Glencore, een bedrijf dat koper delft in Zambia en daar nauwelijks belasting over betaalt. In Zambia leeft 60 procent van de bevolking van minder dan een dollar per dag, en is 80 procent werkeloos, ondanks dat het land de derde grootste kopervoorraad ter wereld heeft. In deze documentaire probeert regisseur Christopher Guldbrandsen een antwoord te krijgen op de prangende vraag: hoe is het mogelijk dat een straatarm land als Zambia zelf nauwelijks profiteert van haar eigen bodemschatten? Hij laat onderzoekers en politici verschillende kanten van de situatie belichten.

avatar van DwarreI
Schrijnend beeld van hoe de Zambiaanse bodemschatten door westerse bedrijven uit het straatarme land gezogen worden. Schandalige gang van zaken en urgente problematiek, als hier geen einde aan gemaakt wordt dan zullen bepaalde Afrikaanse landen zich nooit aan armoede kunnen ontworstelen.

Waarom kijkt niemand hier naar?!

avatar van boombastic
te bekijken op:

YouTube - Stealing Africa - Why Poverty?

absoluut dat uurtje waard!