Il Nostro Agente a Casablanca (1966)

Alternatieve titels: Our Man in Casablanca | The Killer Lacks a Name | Two Boys for Murder

1 stem

Spanje / Italië
Thriller

geregisseerd door Tulio Demicheli
met Lang Jeffries, Olga Omar en Isabella Biancini

Bij een man wordt zijn hand vervangen door een stalen hand. Hij stelt vast dat hij hiermee over de mogelijkheid beschikt om voldoende elektriciteit op te nemen dat hij zijn vijanden kan doden. En dat is precies hetgeen dat hij nu begint te doen.

Er bestaan er plenty van : in Marokko gesette eurospies... niet verwonderlijk want een garantie voor goedkope, exotische locaties en toch vrij dichtbij. Dit vehikel werd behalve in de eponieme havenstad geschoten in het pittoreskere Marrakech alsmede Tanger, al evenmin ongekende oorden voor eurospybuffs.
Degene die het allemaal in mekaar mocht knutselen was Argentijn Demicheli, nog een extra nationaliteit voor deze puddingproductie die echter het meest aandoet als een Spaanse prent, minder silly dan zijn Italiaansere collega's , minder luchtig ook. Hoewel dit soort films over het algemeen wordt afgedaan als Bond rip offs en niet geheel ten onrechte, betreft het hier- en dat is geen extreme uitzondering- een werk dat eerder thuis lijkt te horen in de nog pre Bond spythrillerperiode. Schijnt ook gebaseerd te zijn op e.o.a. vergeten romannetje uit die tijd.
Uiteraard zijn er wel concessies gedaan aan de heersende mode, met als opvallendste element de gimmick van de stalen, electrisch geladen en dodelijke rechterhand van villain Moran, een variant allicht op de groteske Bond henchmen en hun lugubere gadgets. Deze is echter nogal koddig geconstrueerd, goedkoop bovendien.
Hoe dat dan ook zij, inhoudelijk zitten we hier op gekend cold war era spyterrein met als MacGuffin wat documenten die betrekking hebben op een ouwe nazi, we zien deze figuur nooit in beeld overigens. Deze documenten zijn belastend voor de yanks omdat die nazi met hen samenwerkt, en dienen dan ook opgespoord en vernietigd te worden. Degene die dit klusje mag klaren is Lang Jeffries, Amerikaans B sterretje dat net klaar was met zijn peplumperiode en het nu als spion mocht proberen. Ja, hij heeft zijn eigen Moneypenny maar zijn personage lijkt eerder gemodelleerd te zijn naar noir P.I. 's als Mike Hammer dan naar Bond, lijkt bovendien pro deo te werken en moet het stellen zonder hippe gadgets.
De Held ontdekt vervolgens wat we al konden vermoeden : de sovjets zitten ook achter de documenten aan via Rojo, evenals de chinks die hier de echte villains zijn en Moran hebben ingehuurd om de papieren te verkrijgen. Om het nog wat gecompliceerder te maken zijn enkele chicks voor zichzelf begonnen, en natuurlijk zijn zij uiteindelijk het gevaarlijkst...
Zo komen wij dan op de verplichte sixties babes: een beetje serie B hier, bovendien in deze Spaanse co- productie ietwat overdressed. Narratief is Omar de belangrijkste, maar ook de minst lekkere. Niet lelijk, maar toch minder dan Nelli die jullie kennen uit la vendetta di lady Morgan maar geen grote naam, hier een buikdanseres n.b. vertolkend ( en spionne...). Lekkerste echter blondine Biancini , niet te verwarren met Bianchi de Bond babe op wie ze duidelijk lijkt. Dat waarschijnlijk ook de enige reden waarom ze hier opdraaft als Teutoonse femme fatale van eerst Capponi, wiens rol als freelance spion en kraut wat slecht is ingevuld.
Goed, wat vonden wij hiervan overall? Nou...voor een ietwat serieuzere eurospy vervaardigd door een nobody met beperkt budget en weinig inspirerende cast, viel dit me mee. Het tempo is te laag en narratief pruttelt het zeker het eerste uur te veel- wordt op het eind beter- maar wat Demicheli wel goed doet is gebruik maken van de locaties : hij gebruikt ze niet als zinloze decorstukken en verlustigt zich al evenmin in VVV footage, maar maakt er een integraal narratief onderdeel van. Symptomatisch voor de gehele prent is 1 sequentie : het NBNW eerbetoon waarin Jeffries in zijn cute, knalrode Alfa met Biancini naast hem, wordt opgejaagd door het sportvliegtuigje van Moran. Volgt een chase over het strand, is op zich leuk en de locatie is goed gekozen, maar...het blijkt verder een volstrekt zinloze episode te zijn, die al evenmin spannend is. Kortom : het geheel is wat onhandig.
Tenslotte de score van Fusco : erg sixties maar niet geheel genreconform, met expressionistische dissonanten en niet echt loungy of opgewekt. Wat dat betreft passend bij de film.
Vooral voor de genreliefhebbers derhalve, maar zeker geen bottom of the barrel eurospy.

Trouwens: velen hier hebben dit gezien per VHS, uitgebracht in het Koninkrijk der Nederlanden nog wel. Weet niet of die wat waard is, zo niet : flikker maar weg want vorig jaar is de DVD uitgebracht door cinekult, de enige. Die is uiteraard ook "uitgebracht " met subs...ik wil hier dus stemmen zien van de VHS buffs.