Os Residentes (2010)

Alternatieve titel: The Residents

Brazilië

geregisseerd door Tiago Mata Machado
met Melissa Dullius, Gustavo Jahn en Jeane Doucas

De bewoners van een binnenkort te slopen gebouw, stellen een tijdelijke autonome zone in, waar ze de oorlog verklaren aan een wereld waarin utopie en poëzie bijna zijn verdwenen. Ze noemen zich stadsguerrilla en besteden hun dagen aan het aanrichten van ravages op zowel het materiële als het immateriële vlak. Ze reciteren, verklaren, discussiëren, vertonen en troosten. Een vrouw wordt ontvoerd, close combat wordt een gebarenspel, schaamhaar wordt omgevormd tot een snor. Veel van hun vreugdevolle, onzinnige acties begeven zich in vicieuze cirkels. Enige zelfreflectie is hen niet vreemd.