Cinema Jenin: The Story of a Dream (2011)

Alternatieve titel: Cinema Jenin

Duitsland / Israël
Documentaire

geregisseerd door Marcus Vetter

Als regisseur Marcus Vetter in 2007 naar het Palestijnse Jenin komt voor een verhaal over Ismael, wiens zoon werd neergeschoten door een Israëlische scherpschutter, komt hij erachter dat Jenin ooit een bioscoop had waar mensen in de rij stonden voor Arabische en internationale films. Vroeger had Palestina een sterk ontwikkelde filmindustrie, die in 1987 instortte bij de Eerste Intifada. Vetter vat met Ismael en enkele locals het idee op om de oude bioscoop te renoveren en nieuw leven in te blazen als culturele en sociale ontmoetingsplek. Het wordt een moeizaam project waarbij Vetter, die zelf de spil is in zijn verhaal, stuit op ingewikkelde culturele verhoudingen en sentimenten. Hoewel de nieuwe bioscoop een plek moet worden voor iedereen, brengt de onderneming reacties met zich mee die de pijnlijke relatie tussen Palestina en Israël blootleggen.

Een hele mooie film, die over het behalen van bepaalde doelen gaat in moeilijke omstandigheden, echt een aanrader!

tottenham89 schreef:

Daar kan ik me wel in vinden.