ad
  • 8.082.266 stemmen

Cinema Jenin: The Story of a Dream (2011)

Documentaire | 95 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Cinema Jenin

Oorsprong: Duitsland / Israël

Geregisseerd door: Marcus Vetter

IMDb beoordeling: 7,1 (61)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 28 juni 2012

Over Cinema Jenin: The Story of a Dream

"The story of a dream"

Als regisseur Marcus Vetter in 2007 naar het Palestijnse Jenin komt voor een verhaal over Ismael, wiens zoon werd neergeschoten door een Israëlische scherpschutter, komt hij erachter dat Jenin ooit een bioscoop had waar mensen in de rij stonden voor Arabische en internationale films. Vroeger had Palestina een sterk ontwikkelde filmindustrie, die in 1987 instortte bij de Eerste Intifada. Vetter vat met Ismael en enkele locals het idee op om de oude bioscoop te renoveren en nieuw leven in te blazen als culturele en sociale ontmoetingsplek. Het wordt een moeizaam project waarbij Vetter, die zelf de spil is in zijn verhaal, stuit op ingewikkelde culturele verhoudingen en sentimenten. Hoewel de nieuwe bioscoop een plek moet worden voor iedereen, brengt de onderneming reacties met zich mee die de pijnlijke relatie tussen Palestina en Israël blootleggen.

avatar van tottenham89

tottenham89

Een hele mooie film, die over het behalen van bepaalde doelen gaat in moeilijke omstandigheden, echt een aanrader!

• 20889 berichten

tottenham89 schreef:

Daar kan ik me wel in vinden.