ad
  • 8.078.946 stemmen

Boeren Burgers Buitenlui (2012)

Documentaire | 64 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Jan Musch, Tijs Tinbergen

Over Boeren Burgers Buitenlui

Wie in Amsterdam op de Dam staat is omringd met geschiedenis. Het verleden, bron van verhalen die vertellen wie we zijn, het is te lezen in iedere steen. Als we de rivier de Amstel, waaraan de stad zijn naam en faam te danken heeft, vanuit het centrum volgen, komen we in een cultuurlandschap dat niet minder oud is. Als je onder de ringweg doorvaart, zie je het groen van bomen, historische buitenplaatsen en weiden met koeien. De stad ligt opeens op afstand, de lobben van Buitenveldert en Amsterdam Zuidoost lijken een andere wereld, we zijn in het boerenland. Een landschap dat wordt bedreigd door stadse bestemmingsplannen en ‘structuurvisies’. De documentaire 'Boeren Burgers Buitenlui' neemt de kijker mee op een unieke tocht door dit prachtige land. Een land waarin de mens rust en ruimte vindt. Maar ook een land dat bedreigd wordt door dezelfde mens.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Het is heerlijk om naar de dieren te kijken die in het voorjaar weer naar buiten mogen, ze gedragen zich dan zo uitgelaten. Ook de beelden van allerlei vogels in de wei die weer gaan nestelen en de kwakende kikkers in de sloten (close ups) zijn mooi om te zien.

Alle seizoenen passeren overigens in dit pure lage landen plaatje.

Boeren (welke tevens burgers en buitenlui zijn) tonen hun dieren en veel aspecten van hun werk en vertellen over (de verandering van) de omgeving. Daarbij komen veel prachtige natuurbeelden voorbij van de weilanden en waters en hun inwoners.

Ik vond de documentaire interessanter dan gedacht.