Doppio Delitto (1977)

Frankrijk / Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door Steno
met Marcello Mastroianni, Agostina Belli en Ursula Andress

De dood van een aristocraat en een elektricien in een oude villa tijdens een hevig onweer lijkt op een noodlottig ongeval. De politie-inspecteur vermoedt echter een dubbele misdaad, waar een erfeniskwestie mee te maken zou hebben.

Nog geen stemmen voor een semi-giallo met Mastroianni, Ustinov, Brialy, Scaccia, Ursula Andress en Agostina Belli ? Gebaseerd schijnbaar op een mock-giallo van ene Morelli die tot scenario werd bewerkt door AGE/Scarpelli, betreft het hier in feite een soort plagiaat van LDDD van Comencini met Mastroianni 2 jaar eerder.
Mastroianni is inspecteur Baldassare, een gescheiden huisvader wiens puberzoon in Rome bij hem inwoont, en die is gedemoveerd naar de archiefdienst na een kapitale blunder tijdens een eerdere moordzaak te hebben begaan, die we later in flashback zien. Hij doodt de tijd met het lezen van ouwe Nick Carter afleveringen die hij haalt bij antiquaar Scaccia, tot tijdens een hevig onweer in een palazzo tegenover de trattoria waar hij zit te lezen 2 mensen worden geelectrocuteerd. De bliksem zegt men, maar Mastroianni ziet hier een moord en kans op eerherstel in...
Waarna dus het gebruikelijke spelletje met de verdachten en red herrings begint, waarbij Mastroianni als verdachten heeft: o.a. Ustinov als Amerikaanse scenarist van een film over de paus en de nazi's, sterretje Andress is de meest opzichtig verdachte als weduwe van de prins en ontvanger van een aardige levensverzekeringsuitkering die zelf een moordenares speelde in haar laatste film, Brialy als geflipte Belg van Nijlen , een beeldhouwer die steeds een vaag vrouwmens roept, en nog wat figuren die allen het palazzo waar het ongeluk/de moord plaatsvond bewonen.
Agostina verdenkt hij niet meteen, het nichtje van de electricien die zelf fervent anarchiste en feministe is en niet wil samenwerken met de pigs, maar zoals u begrijpt later met Mastroianni in bed ligt.
Dit verandert als Andress een schokkende onthulling doet...Andress is trouwens de enige die hier naakt gaat- in een badscene, weinig verrassend.
Zoals ik zei dus een soort copie van LDDD, tot en met de zuidelijke sidekick van Mastroianni. Geen hoogtepunt uit zijn oeuvre, maar als tussendoortje nog te doen.
Score van Ortolani, niet 1 van zijn beste.