Lastuja - Taiteilijasuvun Vuosisata (2011)

Alternatieve titel: Splinters - A Century of an Artistic Family

Finland
Documentaire

geregisseerd door Peter von Bagh
met de stemmen van Erja Manto, Eero Saarinen en Peter von Bagh

De geschiedenis van een eeuw van ontwikkeling, van het opkomend Finse nationalisme onder het tsaristische Rusland tot de hoogtijdagen van het naoorlogse liberalisme, toen Scandinavië in Europa hip was bij gematigd links. Een mijmering over geheugen en erfgoed. Een familie als een natie: aan de hand van drie generaties van de familie Ahos schetst Von Bagh Finlands moeizame weg naar onafhankelijkheid, en hoe het zich heeft ontwikkeld van een arm, achtergebleven agrarisch land naar een uitmuntend voorbeeld van vooruitgang en liberalisme. De film is een aangrijpende studie naar de essentie van het Fins-zijn.