Kahdeksan Surmanluotia (1972)

Alternatieve titel: Eight Deadly Shots

Finland
145 minuten (bioscoopversie) / 316 minuten (miniserie) (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Mikko Niskanen
met Tarja-Tuulikki Tarsala, Mikko Niskanen en Paavo Pentikäinen

Pasi, een arme keuterboer, zit op zwart zaad. Er vloeit bloed als Pasi, niet uit kwaadaardigheid maar uit wanhoop, vier agenten neerschiet die hem komen arresteren voor openbare dronkenschap. De film blikt terug op hoe het zover met Pasi heeft kunnen komen en hoe hij steeds verder in het moeras is weggezakt.

Te zien op IFFR 2012 (in de zeldzame miniserie-versie). Naar het schijnt "de beste Finse film aller tijden" (in elk geval de favoriete Finse film van Aki Kaurismäki). Volgens de Finse wikipedia is er ook een DVD van de lange versie, maar ben er nog niet achter of deze subs heeft.

Reinbo
Best aardige vertelling, die vanwege de lente vraagt om een vergelijking met Meglio Gioventu, een film die ik slecht kan waarderen. Ook deze film verteld eigenlijk het verhaal met tal van alledaagse en soms dramatische momenten. Een soapachtig geheel, waarbij de binding met de personages meer voortkomt uit de tijd die je met ze doorbrengt, dan dat ze ergens boeiend of aantrekkelijk zijn. Gelukkig is het niet zo pretentieus en gelikt als MG, maar echt goed wil dit ook nooit worden. Daarvoor is het allemaal veel te uitgesponnen. Denk dat de korte versie mij veel beter zou bevallen. Voor deze lange zit kom ik ondanks het indrukwekkende eind en een paar leuke dronkenmansscenes niet op een voldoende uit. 2,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De vergelijking met La Meglio Giuventu komt alleen uit de lengte. De film lijkt er eigenlijk helemaal niet op. Waar de film me veel meer aan deed denken is het ruwere deel van het Italiaanse neorealisme, met name La Terra Trema: Episodio del Mare (1948) . Een sociale ondergangsfilm waarbij een allerlei moeilijkheden, in dit geval alcoholisme en een bureaucratische regering tot de ondergang van een hoofdpersonage leiden.

De lengte van de lange versie is niet helemaal te verantwoorden, maar zorgt voor mij waarschijnlijk wel voor de betere scenes. Dat zijn lange scenes waarin weinig wordt gezegd , maar filmisch wordt uitgebeeld. De beste Finse film is dit toch niet. Daarvoor is het vooral wat te simplistisch en zijn er toch echt betere vergelijkbare films gemaakt.

Kleine 3.5*