Niets Blijft (2012)

Alternatieve titel: Nothing Lasts

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Natasja van Wijk

De zuivelhandel van C.G. Kors in de Hondecoeterstraat in Amsterdam Zuid is al decennia lang een begrip. Bekende Nederlanders als K. Schippers, Ruud de Wild en Fred de la Bretoniere kopen er hun kaas en boter en maken een praatje met de familie. Maar de familie Kors ziet de omzet dalen, want steeds meer klanten doen liever boodschappen bij de Albert Heijn. Na rijp beraad besluit de familie Kors met de winkel te stoppen. Een ingrijpende beslissing met grote gevolgen.

Deze docu had ik al eerder op tv gezien. Het hele proces naar het sluiten van de winkel wordt gevolgd. De aanleiding, het verleden en de gevolgen komen aan bod. Ook de toekomst wordt enigszins besproken. Een portret van een gezin dat een buurtwinkeltje had en moest opboksen tegen de grote winkelketens (en niet staande kon blijven). Er wordt niet sentimenteel over gedaan, het blijft een klein, mooi, menselijk portret..
Omdat ik zoiets in mijn naaste omgeving meemaakte, greep het mij iets meer dan gemiddeld aan.