Abschied von den Fröschen (2011)

Alternatieve titel: Farewell to the Frogs

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Ulrike Schamoni
met Ulrich Schamoni, Mel Brooks en Erika Grimme-Schamoni

Ulrich Schamoni (1939-1998) was een veelzijdig en uitzonderlijk talent, in het bijzonder filmmaker, scenarioschrijver en acteur. Zijn relatiedrama 'Es' (It) uit 1966 bracht hem onmiddellijk succes. Op basis van de video-dagboeken van Ulrich Schamoni begeeft zijn dochter Ulrike Schamoni zich in de voetsporen van haar vader, om op deze manier een erfenis te maken voor het nageslacht. De door leukemie geteisterde filmmaker, hield tot kort voor zijn dood de camera persoonlijk vast en draaide daardoor nog ongeveer 170 uur aan materiaal bij elkaar.