Tabu - Es Ist die Seele ein Fremdes auf Erden (2011)

Oostenrijk / Duitsland / Luxemburg / Frankrijk

geregisseerd door Christoph Stark
met Rainer Bock, Lars Eidinger en Peri Baumeister

Met zijn gedichten zou hij wereldberoemd zijn geworden: De jonge Georg Trakl (Lars Eidinger) gaat in 1908 naar Wenen om farmacie te studeren. Zijn zus Grete (Peri bouwers) volgt hem zonder aarzeling en wil zich als een van de eerste vrouwen inschrijven bij de plaatselijke muziekacademie. In het geheim hebben de twee echter een relatie, terwijl ze beide weten dat dit verboden is. De morele druk en het drugsgebruik vernietigen langzaam de eens zo creatieve geest van de beroemde dichter.

Loodzware film over de relatie van de Oostenrijkse dichter Georg Trakl en zijn zuster Grethe. Die relatie en zijn ondergang aan weltschmerz, alcohol en drugs zijn vakkundig, hoewel nogal afstandelijk in beeld gebracht. Daardoor is het geen lichte kost geworden. Hoeft ook niet, maar in dit geval ligt het allemaal wel erg zwaar op de maag.
Het verhaal concentreert zich bijna volledig op de incestueuze relatie tussen broer en zus, waarbij de openlijke seksualiteit en afhankelijkheid van elkaar niet wordt geschuwd. Dat is een goed ding, maar veel ontwikkeling zit daar niet in. Hun regelmatige scheiding, het huwelijk van Grethe en haar vertrek naar Berlijn en hoe de dichter verder wegzakt in een poel van armoede en drugs, het wordt allemaal maar exemplarisch in beeld gebracht. We krijgen ook nauwelijks de kans om ons echt begaan te voelen met Grethe, die haar eigen muzikale carrière opgeeft en met de dichter van wie wel veel geciteerd wordt, maar zonder dat dat qua sfeer en inhoud er veel toe doet.
Het is nog maar de vraag of die relatie zo allesbepalend is geweest. Bovendien waren er nog veel meer tragische momenten in het leven van die twee mensen waar dramatisch niets mee gedaan is. Het zijn keuzen die de regisseur en de scriptschrijver maken, maar ik vind ze te beperkt. Toch 3 * omdat het tijdsbeeld, de sfeer en de locaties knap in beeld zijn gebracht en beide leadacteurs een degelijke prestatie neerzetten. Bovendien is Peri Baumeister mooi om naar te kijken. Het oog wil tenslotte ook wat.