Tormenta en el Ring (1963)

Mexico
Drama / Actie

geregisseerd door Fernando Fernández
met Julio Aldama, Miguel Arenas en Elisa Asperó

Een arme Mexicaanse priester leidt een wel heel erg vreemd dubbelleven. Overdag tracht hij een weeshuis te runnen, maar dit kost veel geld. Om de weeskinderen goed te kunnen onderhouden, heeft hij 's nachts een bijzonder bijbaantje. Als gemaskerde worstelaar doet hij mee aan wedstrijden voor het prijzengeld.

Tuurlijk bestaan ze : vrij worstelende zeiknichten...het is eerder opmerkelijk dat er in die wereld zo weinig zeiknichten schijnen rond te lopen, want wat is er nu geiler dan lekker in de ring rollebollen met een stoere spierbundel ? Opmerkelijker misschien nog is dat zo'n zeiknicht opdraaft in deze katholieke gezinsfilm uit Mexico, vintage 63. Waar zag je elders openlijke nichten in sportfilms, zeg ik u, in die tijd en waar nu ? Of zelfs "echt " ? We hebben hier dus een emensiperende film die zijn tijd ver vooruit was . *
Bovendien is die zeiknicht ook nog eens onderdeel van het "goede " kamp en lijkt hij daar soort van geaccepteerd te worden. Niet vanzelf, want deze Daniel- incl. geblondeerd eighties melody kapsel- legt het er een beetje dik op : hij neemt zijn holmaatje mee als verzorger naar de ring, pakt collega's op de bek en onderbreekt zijn kampen regelmatig om in een zakspiegeltje te kijken zodat hij zijn coiffure kan verzorgen. Een soort Cristiana Ronalda dus. Alleen verliest deze nicht dan vaker.
Dit alles tamelijk terzijde, want deze Daniel is niet de held van het verhaal, zo ver was men toen nog niet. Het draait nog steeds om Tormenta- wiens ware identiteit in het vorige deel werd onthuld- en zijn opvolger Cesar. Wat hier volgt is bijna een kopie van het vorige verhaal, al is Fernandez als main villain dan opgevolgd door een Polatti hetende vetzak die de luchawereld met terreur in zijn greep tracht te krijgen. Waaruit volgt dat ook dit weer een verhaal is waarin de goodies door Tormenta geleid een soort vigilanteteam gaan vormen, dat het tegen de thugs binnen en buiten de ring zal gaan opnemen.
Ook het telenovelagedoe met Aldama en zijn vriendinnetje Rosita/ Maria krijgt weer meer dan afdoende aandacht, zelfs muziek erbij dit keer. Vooral echter heel veel lucha, met Tormenta die zich genoopt ziet tot het uitvoeren van een allerallerallerlaatste kunstje in de ring. Waar hij- het wordt eentonig- ook weer gekende genreschurken als black shadow en Frankenstein aantreft. De luchasequenties hier marginaal iets minder in beeld dan in de voorganger, maar nog steeds de main attraction.
Ook slechts geschikt voor echte luchabuffs dus, voor de volledigheid : geen zombies, aliens, mad scientists etc. Maar wel een... zeiknicht, wie weet het vreemdste creature uit de hele luchacanon !

*: wij beklemtonen nogmaals zelf 100 % achter de gay community te staan...