The Favorite (1989)

Verenigde Staten / Zwitserland
Avontuur / Drama

geregisseerd door Jack Smight
met F. Murray Abraham, Maud Adams en Amber O'Shea

In de jaren '50 van de 19e eeuw wordt de jonge Franse non Aimée (Amber O'Shea) ontvoerd en komt ze terecht in de slavenhandel van Istanbul. Daar springt ze in het oog van de Turkse sultan Abdul Hamid (F. Murray Abraham), die haar vervolgens koopt en opneemt in zijn harem. Ze worden verliefd en Amber weet de sultan te overtuigen om zijn conflicten op meer eerbare wijze af te handelen. Als ze de sultan een zoon schenkt, komt ze in conflict met één van de sultans andere vrouwen, die wil dat haar zoon Mustafa de nieuwe sultan wordt.