Dve Strochki Melkim Shriftom (1981)

Alternatieve titel: Two Lines in Small Front

Sovjet-Unie / Oost-Duitsland

geregisseerd door Vitaliy Melnikov
met Sergey Shakurov, Jan Spitzer en Nina Ruslanova

De jonge historicus Fjodor Golubkow uit Leningrad wil koste wat kost de waarheid achterhalen over de dood van zijn partijkoerier Tischkow in 1912, die door velen nog altijd beschouwd wordt als verrader. Fjodors onderzoek leidt hem naar het vermoeden dat Tischkow geen enkele schuld had. Maar het duurt lang voordat hij dit werkelijk kan bewijzen, omdat de verklaringen van de getuigen vaak onbetrouwbaar blijken te zijn. Daarnaast zorgt de studie naar het verleden voor nieuwe problemen in Fjodors persoonlijke leven. Hoe langer de zoektocht naar de waarheid duurt, hoe meer bewijsmateriaal hij verzamelt dat een andere bekende van Fjodors groep belast.