Ang Babae sa Septic Tank (2011)

Alternatieve titel: The Woman in the Septic Tank

1 stem

Filipijnen

geregisseerd door Marlon Rivera
met Eugene Domingo, JM de Guzman en Kean Cipriano

De hippe, jonge schrijver en regisseur Rainer is bezig met zijn nieuwste werk van realisme. Het moet gaan over Mila, een vrouw die in de sloppenwijken leeft en haar jonge dochter de prostitutie in leidt voor geld. Rainers producer Bingbong weigert echter zijn extravagante wensen - meerdere camera's en gebruik van storyboards - en het casten van de hoofdrol is zojuist begonnen. Zo komen ze in aanraking met de sterren Eugene Domingo, Cherry Pie Picache en Mercedes Cabral, die elk zo hun eigen ideeën hebben over hoe de rol ingevuld moet worden, met als doel de festivalprijzen binnen te slepen.

avatar van Friac
Ik zag deze film op de Berlinale en heb met plezier gekeken.
De humor in de film is best geslaagd te noemen, al was de film zeker gebaat bij een betere dosering. Zo was het idee van een musicalversie grappig, maar wanneer ze alle scènes in deze versie overdeden werd het na een tijd een beetje afgezaagd. Het einde van de film was niet zo sterk en voelde aan als haastwerk: toch wel een vlek op een voorts leuke film.

De makers spotten ook met veel gevoel voor (zelf)relativering met het hele gebeuren van kleine filmmakers die mikken op een zo goed mogelijke receptie op internationale filmfestivals. Als filmliefhebber zit je dan ook vaak met een grote glimlach te kijken, want enkele opmerkingen zijn zeer raak geformuleerd. Ook de scènes waarbij de Filippijnse superster Eugene Domingo zichzelf te kakken zet, werkten geregeld op de lachspieren.

Jammer van het zwakkere einde en het repetitief karakter van bepaalde scènes, maar uiteindelijk toch zeer genoten van deze geinige komedie.