Zhu Li Ye (2010)

Taiwan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Yu-Hsun Chen, Chi-jan Hou en Ko-shang Shen
met Vivian Hsu, Bo-Chieh Wang en He Huang

Juliet is een omnibusfilm die in drie segmenten herinterpretaties geeft van Shakespeare's bekende personage Juliet. Juliet's Choice speelt zich af in de jaren '70. Juliet werkt in een drukkerij, maar haar leven krijgt een andere wending wanneer ze de schrijver van een verbannen boek ontmoet. In Two Juliets keren we terug naar de jaren '80 waar vrouwen zichzelf gek lieten verklaren om zo verleidingen te weerstaan tijdens het wachten op de terugkeer van hun man. In het laatste segment, Middle-Aged Juliet, probeert een vrouw zelfmoord te plegen, maar wordt ze op het laatste moment tegengehouden door een TV-crew.

Geweldige film.

Drie kortfilms die elk hun interpretatie geven van Shakespeare's klassieke Juliet. Elk op hun eigen manier, maar deze omnibus houdt zich wel aan z'n concept.

Vooral de eerste twee filmpjes zijn prachtig. Taiwanese cinema valt wel vaker te omschrijven als een huwelijk tussen de Japanse en Chinese film, en dat komt hier best goed tot uiting. Het eerste filmpje voelt vooral erg Chinees aan (Kar-Wai is nooit ver weg), het tweede kent duidelijke Japanse invloeden.

Wie films als About Love kan pruimen kan hiermee weinig verkeerd doen. Enkel de derde short valt wat uit de toon. Best nog een leuk filmpje, maar haalt het niet qua niveau tegenover de eerste twee. Is ook wat luchtiger, dus had misschien beter als tweede gebilled kunnen worden.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van wibro
De eerste twee filmpjes zijn zonder meer erg mooi, vooral het tweede, maar de afsluiter vond ik dermate teleurstellend dat er een echt hoge waardering van mijn kant voor dit drieluik er helaas niet in zit. Jammer. Dat is nu eenmaal het nadeel van een omnibus.

Waardering; 4,0* + 4,5* + 2,0* = 3,5* gemiddeld.