Genpin (2010)

Japan
Documentaire

geregisseerd door Naomi Kawase
met Tadashi Yoshimura

Een weergave van vrouwen die hun kinderen baren in de kliniek van Dr. Tadashi Yoshimura, die al 40 jaar ervaring heeft op het gebied van zwangerschap. Genpin is de meditatie van regiseusse Naomi Kawase op het leven en de onafscheidelijke band tussen moeder en kind.

avatar van Querelle
Best aardige documentaire. In het festival krantje stond dat je per se een vrouw moest zijn en/of kinderen wilt om van deze film te kunnen genieten. Maar ondanks dat ik niet aan beide eisen voldoe heb ik deze documentaire toch met interesse bekeken. Kawase weet op een aantal momenten te verassen door vanuit het niks iets dramatisch te laten gebeuren. Zodat je dichter bij de verschillende personages komt te staan en waardoor de eigenlijke boodschap van de film zich makkelijker weet te nestelen.
Vervolgens doet ze dat helaas ook een keer te abrupt, met een gebeurtenis die veel meer uitdieping nodig heeft, maar daar laat ze het dan bij.
En een tegenovergestelde visie, of nuancering van de ideeën van Dr. Yashimura was misschien ook wat interessanter geweest. Op deze manier kwam het nogal eenzijdig en sumier over.

avatar van CINEMATEKbe
We spelen deze film in het kader van Rebel films op 22.01 CINEMATEK - Programme - Genpin, la maternité dans les bois

Niet geweldig.

Mijn eerste docu van Kawase. Ze lijkt een beetje de kant van Koreeda op te willen gaan, de vraag is alleen of dit het juiste onderwerp daar voor was. Kawase richt haar camera op een aantal vrouwen die een meer natuurlijke geboorte van hun kindje wensen, en daarom te rade bij een wat excentriek mannetje.

Die heeft een mooie uitleg klaar over "de natuur" enzo, maar om het dan helemaal niet over de wetenschap te hebben vind ik toch maar vreemd. Kawase documenteert, maar is verder weinig kritisch. Past op zich wel een beetje bij het zweverige imago dat ik aan haar verbindt, maar in docuvorm werkt het voor mij niet. Koreeda heeft dat ook wel een paar keer gedaan, maar bij een minder omstreden onderwerp vind ik dat minder storend.

Ik had achteraf niet echt het gevoel dat dit nu écht een gezondere of betere manier was. Veel argumentatie is er ook niet te vinden, en wat Kawase toont is ook niet bepaald verhelderend. En zo is het uiteindelijk maar een relatief flauwe bedoening. De docu is wel mensenlijk en de inkijk in dit wereldje enigszins interessant, maar dat is gewoon niet voldoende als je zoiets probeert te brengen.