Tomoshibi (1954)

Japan

geregisseerd door Miyoji Ieki
met Taketoshi Naitô, Hiroshi Ohashi en Kyôko Kagawa

Meester Matsukuma steekt al zijn energie in het lesgeven van klas B in een klein arm dorpje. De meeste van zijn leerlingen zijn zelfs te arm om boeken te kopen. Matsukuma is populair bij zijn leerlingen en weet ze te bewegen om elkaar te helpen. Anderen in het dorp hebben het niet zo op zijn lesmethodes en als er studenten uit zijn klas lachen bij het onthullen van een bronzen borstbeeld van het hoofd van de school, wordt Matsukuma weggestuurd. Voor de leerlingen breekt nu een sombere tijd aan, maar Matsukuma heeft toch een vonk in hen ontstoken die zich niet meer laat doven.