Oud België (2010)

België
300 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Indra Siera
met Stany Crets, Peter Van Den Begin en Els Dottermans

Eind jaren ’70. Het revuetheater Oud België is op sterven na dood, maar directeur Leonard weigert dit in te zien. De artiesten weten dit niet en hebben hun eigen problemen: Marcel (de orkestleider), Willy (de komiek met zijn bloemenwinkel) en Jack (de regisseur, met zijn tegendraads karakter). Hun problemen worden alsmaar erger en iedereen wordt meegezogen in een negatieve spiraal.

avatar van Reservoir Dogs
Eind jaren '70. Met de sluiting van het revuetheater Ancienne Belgique valt ook het doek over een tijdperk. De kleine Eddy ziet zijn vader Willy en diens boezemvriend Marcel worstelen met hun vriendschap, vechten voor hun bestaan als artiest en zich wanhopig vastklampen aan alles wat hen bindt aan het verleden.

Cast: Peter Van den Begin, Stany Crets, ...

avatar van speedy23
Voor mensen met een zekere leeftijd (zoals ik) is dit echt pure nostalgie. Ik ben vroeger, einde de jaren '60, nog enkele malen in Oud België geweest en ik moet zeggen, zover mijn geheugen het mij nog toelaat, is deze reeks zeer gelijkend qua decors.En wat betreft de capaciteiten van de acteurs, dat zit zeker snor. Kan nog heerlijk worden.

avatar van Kr!kke
Ik heb de eerste aflevering gezien, en vond het wel meevallen. Het verhaal op zich was best wel goed, alleen stoorde ik me aan de camerabeelden...

avatar van Brix
Ik had nog een beetje mijn twijfels na het zien van aflevering een.
Maar na de toelichting van Peter Van den Begin, gisteren op VRT één, vind ik het interessanter worden.
Zijn moeder gaf ook commentaar.
En Wil Ferdy, die de goeie tijd nog heeft meegemaakt van Oud België.
Het blijkt dat een groot deel van de serie op zijn (Peter's) eigen ervaringen gebaseerd is, en Crets speelt de (echte) vader Van den Begin in de serie.

avatar van speedy23
Ik denk, als zesdelige reeks, dat het zelfs toegevoegd mag worden op MM.

Oud België is een fictiereeks van Indra Siera naar een scenario van Peter Van Den Begin en Stany Crets. Oorspronkelijk was ook de montage als langspeelfilm voorzien.

Oud België is gebaseerd op en genoemd naar het vroeger werkelijk bestaande revuetheater (Oud België) in Antwerpen. Het verhaal is grotendeels gebaseerd op de herinneringen van Peter Van Den Begin, maar verder zijn alle feiten, personen en gebeurtenissen fictief.

De film zou in 2009 in première gaan, maar 19 augustus van dat jaar werden de plannen geschrapt. De zes-delige fictiereeks wordt nu vanaf januari 2010 uitgezonden op de televisiezender één.

Verhaal
Eind jaren ’70. Het revuetheater Oud België is op sterven na dood, maar directeur Leonard weigert dit in te zien. De artiesten weten dit niet en hebben hun eigen problemen. Marcel (de orkestleider), Willy (de komiek met zijn bloemenwinkel) en Jack (de regisseur, met zijn tegendraads karakter). Hun problemen worden alsmaar erger en iedereen wordt meegezogen in een negatieve spiraal.

Kijkcijfers: 3 januari 2010 - 1.536.000

Alles over Oud-België

avatar van yeyo
Kr!kke schreef:
alleen stoorde ik me aan de camerabeelden...

Hier ergerde ik me ook aan, de verschillende shots wisselen elkaar veel te frequent af.

avatar van Brix
Deel twee zojuist gezien.
Er werd door een aantal acteurs en actrices weer goed in gespeeld.
En ook de sfeer pakt mij wel.
Maar dat snelle geflits met beelden is net een diavertoning waarbij iemand te snel op de knop drukt.
Werd er af en toe een beetje misselijk van.
Wel jammer.

avatar van Jawaddedadde
Volg deze mini-serie ook.

Eerste aflevering was een twijfelgeval, maar vanaf aflevering 2 vond ik het steeds beter worden.

Het leven in het revuetheather wordt mooi in beeld gebracht, en ook de kleine (en grotere) problemen van de afzonderlijke artiesten maken het leuk om naar te kijken.

Stany Crets en Peter vd Begin zijn natuurlijk de sterren, maar ook Warre Borgmans als Jack (wat een leuke rol!) en Arnold Willems als directeur vind ik erg sterk.

Nog iets over de cameravoering: ik vind die integenstelling tot sommige andere users hier heel erg geslaagd. Het soms inzoomen op objecten die verder niks van doen hebben met het verhaal of de conversatie op dat moment geeft iets extra's, iets ondefineerbaars. Maar ik kan het wel hebben.

Nog even afwachten hoe het verhaal zich de komende weken gaat evolueren en dan breng ik m'n stem uit.

avatar van xenne
deel vijf zonet gezien, ik vind ook dat het steeds meer gaat boeien... en de aflevering van vanavond was toch wel erg pakkend moet ik zeggen, zeer sterk acteerwerk gezien. het aparte camerawerk was misschien even wennen in het begin maar is zeker een pluspunt. nog ééntje te gaan...

avatar van Metalfist
Vanavond het laatste deel, ik ben benieuwd hoe het gaat eindig maar als de aflevering hetzelfde niveau heeft als de rest dan zal ik toch wel op een 4* uitkomen. Recensie volgt vast en zeker.

Metalfist schreef:

Idem.

Vond de aflevering van vorige week de sterkste tot hier toe, eigenlijk is het bij mij altijd al crescendo gegaan, dus ik verwacht een spetterend einde

avatar van Metalfist
Bij mij was dat ook. De eerste aflevering was maar zozo maar in de vorige aflevering waar Willy Jack op zijn gezicht slaat was fantastisch.

Sluiten zult ge!

Een dikke 6 weken geleden werd er nogal veel reclame gemaakt voor een nieuwe fictiereeks op Eén. De titel? Oud België. Op zich zei de titel me niet zo bijster veel maar wanneer ik zag dat het gebaseerd was op de jeugdherinneringen van Peter Van den Begin en dat zijn eeuwige metgezel, Stany Crets, ook een hoofdrol vertolkte besloot ik het toch maar een kans te geven.

Gisteren was het dan uiteindelijk de laatste aflevering van deze miniserie en ik moet zeggen, de verwachtingen stonden hoog gespannen. De eerste aflevering was de zwakste van de 6 maar gelukkig was elke aflevering daarna van een hoger niveau. Het slot is een beetje een anti-climax, dan vond ik aflevering 5 meer tot zijn recht komen als samenloop van de verhaallijnen, maar het is en blijft een sterke serie die vooral zijn kracht haalt bij het mooi weergeven van een verloren tijdperk. Het is dan ook knap dat Crets en Van den Begin er zijn in geslaagd om mij, als iemand die nooit de tijd van de revuetheaters heeft meegemaakt, toch geboeid te laten kijken. Veel is natuurlijk te danken aan de decors die er werkelijk fantastisch uitzien. Het zag er allemaal zo waarheidgetrouw uit. Van de aankleding van de AB tot de slangenleer schoenen die Marcel aan heeft maar het zit hem ook in de kleine details. Zo kan ik ontzettend genieten van iemand die zegt: 'Belt den 900' in plaats van 'Belt den 100' want in die tijd was 900 het noodnummer. Het zijn allemaal minieme details maar het brengt de ervaring zoveel dichter bij de kijker. Waar ik me soms wel aan stoorde was het overdreven geflits met de beelden. Ook vond ik het raar dat er soms een voice over werd ingesproken en dat niemand zijn mond bewoog. Oké, het zal wel artistieke vrijheid zijn maar het stond toch niet echt. Over voice overs, de voice over van Eddy aan het einde van elke aflevering vond ik soms ook wel vrij slecht.

Qua verhaal en decor zit het met Oud België wel goed. Het ziet er allemaal netjes uit en het is ook zeer meeslepend maar dat is vooral toch ook te danken aan de cast. Wat voor een cast hebben ze dan ook bijeengesprokkeld. Ik ben niet zo hard bezig met Vlaamse series maar zelfs ik weet dat er tegenwoordig een vaste standaard van jonge gasten is die bijna in elke film/serie tevoorschijn komen. Dan denk ik aan mensen zoals Werner Desmedt, Koen de Bouw, Steven De Lelie, ... Oud België heeft hier gelukkig geen last van doordat er wordt gekozen om met al iets oudere acteurs te spelen, wel acteurs die allemaal stuk voor stuk ijzersterk in hun rol zitten. Zo zijn er Peter Van den Begin en Stany Crets, die de rollen van Marcel en Willy vertolken waar het grotendeels toch om draait. Nu heb ik de twee al vaak in combinatie gezien maar elke keer weten ze me toch te verbazen met hun kunnen. Voor mijn part mag dit tot hun beste werk tot nu toe worden genoemd en ik twijfel eerlijk gezegd of ze het ooit nog kunnen overtreffen. Je merkt gewoon dat ze allebei met liefde en zorg aan de serie hebben gewerkt. Niets dan lof voor de hoofdrolspelers maar ook de bijrollen zijn van een hoog niveau. Arnold Willems is denk ik wel de uitschieter. Ik kende hem alleen maar van zijn rol als George in Wittekerke maar hier overtreft hij zich op alle manieren, niet dat George vroeger zo'n interessant personage was maar je begrijpt wel wat ik bedoel. De melancholische manier waarop hij praat en wandelt, is gewoon prachtig om te zien. Een uitstekende keus om hem de rol van Leonard te geven. Wat nog zo'n uitstekende keus is, is de rol van Kristine Van Pellicom. Zij behoort tot één van de personages die het meeste diepgang meemaakt in de reeks maar slaagt er ook in om dat als relatief onbekende actrice, in mijn ogen althans, op een geloofwaardige manier neer te zetten. Vooral in de laatste afleveringen komt ze helemaal tot haar recht. Oud België heeft een te grote cast om iedereen lof toe te zwaaien maar als slot wil ik toch nog wel Warre Borgmans vernoemen. Ik zag hem nog altijd als Pa Blinker maar die rol doet hij hier compleet vergeten. Lang geleden dat ik een personage echt op zijn gezicht wou slaan maar gelukkig wist de Willy mijn frustraties in de voorlaatste aflevering bot te vieren. Erg sterk om een personage op zo'n goede manier toch zo irritant te maken.

Oud België kan zich nu het beste project van de tandem Crets en Van den Begin noemen. Gelukkig want ik begon mijn twijfels te krijgen na Fans maar hier maken ze komaf met dat programma. De decors zijn mooi, het verhaal is boeiend en de acteerprestaties zijn fantastisch. Ik kan hier niet minder dan een 4 voor geven.

Amen Metalfist!

Aan dat mooie, en uitvoerige, bericht valt weinig toe te voegen voor mij.
Alleen dat ik het op vrijwel alle punten met je eens ben.

Het enig echte minpunt vond ik ook dat geflits met beelden en fragmenten die herhaald werden.
Dat maakte het geheel onnodig warrig en onrustig.
Maar de sterke cast speelde dat wel weg.

De meeste acteurs en actrices ken in wel uit andere series of films.
Arnold Willems was mij goed bekend, en heb ik ook steeds een goed acteur gevonden.

In feite deed iedereen het goed, zelfs de kinderen.
En wat een leuke meid is die Aida Musach.
Heel geloofwaardig dat Eddy iets in haar zag.
Absoluut moet ik hier ook Els Dottermans noemen, en Viviane de Muynck.

Ik zou overigens wel eens willen weten welke zaal het decor vormde voor Oud België, of was het studiowerk?

Een beetje ongeloofwaardig vond ik wel die shows waarin plotseling zowat alles niet meer lukte.
Ik heb zelf jarenlang in de showbiz gewerkt (circus) maar zoiets heb ik nog nooit in die mate meegemaakt.

Is dit nu het échte verhaal van de teloorgang van 'Oud België'.
Dat denk ik eigenlijk niet.
Men heeft hier gebeurtenissen die zich over een bestek van jaren afspeelden bijeen gepropt , en aangedikt.
Maar het is natuurlijk in de eerste plaats fictie.
En als zodanig vind ik het geheel geslaagd te noemen.

avatar van Jawaddedadde
Prima recensies Metalfist en Brix. Kan daar eigenlijk bijzonder weinig aan toevoegen, alles is al zowat door jullie gezegd

In tegenstelling tot beide heren boven me vond ik het camerawerk echt verfrissend. Het zorgde voor rust en ingetogenheid, ook de 'vondst' om in bepaalde situaties in te zoomen op de persoon die spreekt zonder dat zijn/haar mond beweegt vond ik erg geslaagd. Over het geheel hangt een waas van melancholie en onschuld vind ik, alsof het verdwijnen van Oud België meteen ook de onschuld en de jeugd wegneemt.

Dit is een mini-serie die in mijn ogen echt grote klasse uitstraalt, dat heeft natuurlijk alles met de prachtige decors te maken en de prima acteerprestaties, alles is echt tot in de puntjes uitgewerkt.

Mooie muziek en sketches ook, hadden er gerust nog wat meer mogen inzitten wat mij betreft.

Aflevering 5 blijft in mijn ogen de beste, meest intense ook. Maar de afsluiter mocht er ook zijn.

Veder sluit ik me volledig aan bij Metalfist en Brix.

Wist niet dat mini-series hier ook thuishoorden? Ken deze serie niet maar vind het niet echt thuishoren op een filmsite.

avatar van Metalfist
DVD Box cover geplaatst. Ik moet wel zeggen dat de hoes ontzettend kitscherig overkomt en niet echt bij de serie past maar soit, het is wat er in zit dat telt.

Geweldig Speedy

Nooit geweten dat de zaal op die plek in Antwerpen ligt.
Daar moet ik toch tientallen keren voorbij gelopen zijn in de loop der jaren.
De stad ken ik behoorlijk goed.
Ik vind er mijn weg gemakkelijk.

Wel heel pijnlijk de zaal nu zo te zien.
Door de serie kreeg je er toch een soort van band mee.

Jawaddedadde schreef:
Ik had datzelfde gevoel als Metalfist, dankzij die kleine details (de 900 bellen, een pakje sigaretten van Tigra, de auto's die nog op de Grote Markt rijden, enz...) en natuurlijk de schitterende decors word je als kijker echt ondergedompeld in de jaren '70 - '80..

Deze kleine details zijn mij ook opgevallen. Net zoals je al aanhaalde, Lucienne die haar kleedkamer aan het leegmaken was in de laatste aflevering en ze een pakje sigaretten van het merk 'Tigra' in haar tas stopte. Het merk Tigra is begin van de jaren '80 ook van de Belgische markt verdwenen.

Tigra sigaretten.

avatar van Metalfist
Is er trouwens later niets gebeurd met het meisje dat poseerde voor die sigaretten?

avatar van i.Ron S.
Metalfist schreef:

De Standaard Online - Moord op Tigra-meisje nooit opgelost

avatar van Metalfist
Dit artikel kan enkel door abonnees of houders van een dagkaart bekeken houden.

avatar van Metalfist
Bedankt voor de links Brix! Raar dat ik nu pas voor de eerste keer hoor dat Jozef De Roeck uit Schoten woont, ik woon zelf ook al de volledige 18 jaar in Schoten.

avatar van krosnicky
de mooiste serie die ik ooit nheb gezien echt goed verhaal goeije vlaams acteurs het kan nie beter

avatar van JDSsmetje
Amai, leuk dat de serie op de site staat. Had ik niet echt verwacht dat dit een plek op MM ging krijgen. Ik heb niet elke week gekeken, dus ga er wel niet op stemmen...

avatar van Malli
Prachtige reeks die voortdrijft op nostalgie en emotie. Aflevering 2 tot en met 5 verdienen niet minder dan 5 sterren, maar ik geef uiteindelijk "slechts" een 4 wegens de iets mindere 1ste aflevering, de eerder teleurstellende slotaflevering (alles moest blijkbaar per se met een positieve noot eindigen en dat kwam geforceerd over) en minstens 1 scène waar Stany Crets tegen de grenzen van zijn acteertalent aan botste.

Ongetwijfeld het beste dat Van Den Begin en Crets tot hiertoe al hebben laten zien.

avatar van Pieter Montana
Ik pas met mijn lang lijf niet op dat klein scherm!

Het bewijs dat we voor Vlaamse topkwaliteit niet alleen naar Woestijnvis en zijn vaste medewerkers moeten zien. Wat Peter van den Begin en Stany Crets uit hun mouw schudden is een onvoorstelbaar mooi stukje vakmanschap. Daarbovenop prachtige rollen voor Els Dottermans, Warre Borgmans (wat een heerlijk achterbaks ventje speelt hij hier!) en Kristien van Pellicom. Ik heb, net zoals zovelen hier, nooit de glorietijd van de revuetheaters meegemaakt. Als ik er nu naar zou gaan kijken, zou ik het ook waarschijnlijk afdoen als plat volksentertainment. Ondanks dat alles, kan je niet anders dan sterk meeleven met de toppen en dalen van het gezelschap. Speciale vermelding trouwens voor Arnold Willems (de heer Leonard). Een absoluut kippenvelmoment wanneer hij het kantoor van de burgemeester uitstormt (Dat is niet eerlijk!). 4*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Crets & Van Den Begin zijn de ene keer geweldig, de andere keer kunnen ze me echt niet boeien tot zelfs het irritante af. Hier zitten ze wel in hun vel, als Antwerpse cabaretiers in een verhaal dat zich niet bezig houdt met absurde slapstick, maar eerder drama en de schijn die mensen in het milieu van de verdwijnende wereld van het cabaret proberen op te houden om het gevoel dat ze van kindsaf hebben meegekregen niet kwijt te spelen. Visueel is er ook aandacht gegeven om de sfeer van melancholie en de innerlijke strijd tussen culturele trots en commerce weer te geven.

Of het historisch allemaal klopt is een andere vraag, waar ik de serie ook niet op wil beoordelen. Sommige figuren uit die tijd bleken bij het lanceren van de reeks vrij sceptisch en uitten zich soms wat negatief over de weergegeven feiten. Of dat is omdat het inderdaad niet klopt, of dat ze schrikken van de spiegel die hen wordt voorgehouden is de vraag natuurlijk.

avatar van davy jones
Na loft het bewijs dat de Vlaamse cinema of series niet moeten onderdoen voor de rest van de wereld. Moest deze serie in de VS gemaakt zijn, ze had de ene prijs na de andere gewonnen.
Voor elke rol is de perfecte acteur / actrice gekozen. Speciale vermelding voor Arnold Willems, en Vivianne De Munck.
Als je de serie hebt gezien dat merk je dat er over de verschillende verhaallijnen goed is nagedacht. Vooral de verhaallijnen van de oude garde, Mr Leonard en Germaine sleept je helemaal mee.
Het enige puntje van kritiek kan ik geven op het camerawerk. Dat is echt irritant, maar na verloop van tijd kan je daar aan wennen, maar het is toch mijn ding niet.

avatar van Humphrey
Heerlijke nostalgische reeks met een uitstekende Peter van Den Begin en Stany Crets. Geslaagd in elk opzicht. 4*.