• 8.346.826 stemmen

Genre: Roadmovie / Drama

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Marc Didden

Met onder meer: Brad Dourif, Dominique Deruddere en Ingrid De Vos

IMDb beoordeling: 6,2 (231)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 29 augustus 1985

• YouTube Bekijk via YouTube

Plot Istanbul

Willy, een student, kapt met zijn vakantiejob om samen met de duistere maar fascinerende Klamski naar Istanbul te trekken. Op weg van Oostende naar Aarlen vormen toevallige ontmoetingen de stukjes van een morele en psychologische puzzel. Klamski blijkt een gekwelde, gewelddadige pedofiel te zijn op zoek naar boetedoening in een Turkse cel. Willy keert echter met een gewetenloze onschuld de machtsverhoudingen om en verwezenlijkt zo zijn eigen droom van het exotische Istanbul ten koste van Klamski.

avatar van Badalamenti

Badalamenti

Vergeten Belgische film van Marc Didden.........

Zou dit eerder een "Drama/Roadmovie" noemen.

avatar van Wouter

Wouter

Vond hem destijds onderschat. Zou hem nog wel eens willen zien.

avatar van Quido

Quido

Is drie jaar terug op dvd uitgebracht, maar inmiddels OOP.

avatar van carlak

carlak

En drama dan toch met lichte toon (hoewel de inhoud best heavy is) en ook humorvolle dialogen. Sterk spel van beide hoofdrollen

avatar van pintjebier

pintjebier

Brad Dourif is in deze film niet te verdragen. Ik vind dit misschien wel de slechtste film die ik ooit heb gezien, en dat terwijl ik Marc Didden en Dominique Deruddere erg hoog heb zitten.

avatar van Serpicos

Serpicos

Mijn kennismaking met Marc Didden is toch wel geslaagd, Ik zou het bijna de Vlaamse On the Road kunnen noemen.

Met name het typisch Belgische sfeertje dat doorgaans heel de film in de lucht hangt (Het is realistisch en ben ik nog niet zo heel vaak in een Belgische film tegengekomen.) en de dialogen zijn erg fijn en doeltreffend.

Die dialogen deden me trouwens aan die van My Own Private Idaho (1991) denken, ookal weet ik niet hoe dat komt.

Zeker een aanrader voor wie de 2 films die ik hierboven heb vermeld goed vinden.

avatar van 93.9

93.9

Prima film. Zwaar ondergewaardeerd hier...

avatar van Movsin

Movsin

Dominique Deruddere als acteur in een film van Marc Didden die toch niet erg overtuigt.

Vond het plot rond die ontvoering nogal onprecies (Arlon, Laroche, Seraing, Luxemburg....en dan die vrouw die plots als lumineus idee van "Willy" de fout van "John" moet rechtzetten, de houding van de vader...allemaal erg wazig)

Middelmatig.

avatar van goongumpa

goongumpa

Grappig om Brad Dourif op een bankje op de vismarkt in Brussel te zien zitten. Zijn vertolking van een gekwelde pedofiel is pure klasse. Rillingen als hij een iets te intiem spelletje speelt met een kindje.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Knappe roadmovie van Marc Didden waarin een in Oostende aangespoelde Oostduitser, Martin Klamski (Brad Dourif) en local Willy (Dominique Deruddere) vertrekken naar - een mythische proporties aannemend - Istanbul. De hele film speelt zich weliswaar af in alle landsdelen van België. Achtereenvolgens zien we plaatjes van Oostende, Gent, Brussel, Seraing en eindstation Luxemburg. Het gaat om een drama, af en toe gekruid met goeie humor die het geheel vlot kijkbaar maakt. Istanbul bevat een gewaagde subcontext. Klamski blijkt na verloop van tijd een internationaal geseinde moordenaar en pedoseksueel te zijn. Hoogtepunt is dan ook de ontvoering van het jonge meisje Corinne, die het duo in opdracht van haar gescheiden vader - die ze toevallig ontmoet hebben op hun roadtrip - uitvoert, en wat aanleiding geeft tot spanningen tussen Willy en Martin. De ontvoering gebeurt dan ook nog eens in hartje Ardennen, wat achteraf gezien een belletje doet rinkelen.

Op vlak van scenario kan je je hier en daar wat vragen stellen bij bepaalde wendingen en toevalligheden, maar in het geheel zijn deze niet storend. Boeiende film van begin tot eind wat mij betreft. Deruddere en vooral Dourif zijn geweldig op dreef. Voor de muziekliefhebbers zit er ook een cameo in van de toen nog piepjonge rockband The Scabs die in de jaren negentig wereldberoemd zou worden (in Vlaanderen).