Annie MG (2009)

Nederland
Drama / Muziek
350 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Annemarie Prins, Sanne Vogel en Malou Gorter

Annie M.G. Schmidt, de Zeeuwse domineesdochter, is één van de bekendste schrijvers van de twintigste eeuw. Zij liet een frisse wind waaien in het naoorlogse Nederland. We nemen een kijkje in verschillende periodes van haar leven en zien dat Annie privé een hartstochtelijke, zoekende vrouw is, die verliefd wordt op een getrouwde man. Jarenlang is ze zijn minnares en op latere leeftijd de moeder van zijn kind. Een vrouw die hunkert naar liefde en er alles voor over heeft haar man gelukkig te maken, tot en met zijn dood.

avatar van Nicolage Rico
Het is vanaf 19 mei dan ook de Annie M.G. Schmidt-week.

avatar van EspenSGX
Waar de eerste twee afleveringen van Annie M.G. je nog van enig kijkplezier voorzagen, wordt het vanaf de derde aflevering een groot tranendal. De gehele back-half van de serie is een grote depressie. De serie dan ook tot de zesde aflevering gevolgd, want ik trok het op den duur niet meer.

neo (crew)
Vanavond om 22:55 (tot 03:55) is op de Nederland 2 de gehele miniserie te zien.

avatar van Donkerwoud
Verdomme, eergisteren de eerste afleveringen gezien, maar ze zijn alweer van het net gehaald. Wordt wachten tot ze hem weer eens uitzenden.

Leuke frisse serie, hoewel Schmidt eigenlijk niet bepaald materiaal is voor een zevendelige serie. Ze hadden het best in een speelfilm kunnen stoppen.

Heerlijk die liedjes van Annie MG Schmidt.

Annie MG Schmidt

Ik werd elke aflevering weer meegezogen door de mooie manier van vertellen in deze serie. En hoewel je bij Annie al snel denkt aan vrolijk vermaak en sterke teksten, stoorde het me niet om ook de andere kant te zien. De sterfscene van haar man die uitgebreid wordt ingeleid, tot en met het slikken van de pillen, raakte me recht in het hart, daar heb ik bij zitten janken, wat magistraal mooi geacteerd! Maar ik vond de hele serie van hoog niveau! En de liedjes van Annie.... die vervelen nooit!

avatar van Ste*
Veel van verwacht vantevoren. Het hele leven van Annie M.G. Schmidt (dat bijna heel de 20e eeuw beslaat), met ook nog veel van haar materiaal en liedjes, dat beloofde wat. Ik was dus blij toen ik deze serie in de bibliotheek kon krijgen, want op Uitzending Gemist stond hij niet meer.

Het is in de eerste plaats natuurlijk lastig om een goede vorm te vinden voor zo'n lange tijdsspanne. En wat ga je precies laten zien? Uiteindelijk vind ik dat best prima opgelost. Zwart-witte jeugd, technicolour jaren '50, '60, '70, en een wat grauw heden. Vooral het zwart-wit gedeelte van voor en tijdens de oorlog vond ik erg leuk om te zien. Je krijgt op die manier toch een stukje tijdsgeest mee. Sanne Vogel is een leuke en geschikte Annie, ook de oudere Annie doet het prima, alleen de middelste, Malou Gorter, vond ik wat uit de toon vallen. Ik vind dat zij het gat tussen de schuchtere jonge Annie, en de pinnige recht-voor-zijn-raap oudere Annie niet helemaal heeft kunnen dichten, hoewel dat natuurlijk meer de schuld is van de schrijvers en misschien de casting.

Leuk dat er ook ruimte was voor veel van haar liedjes en haar werk, al had dat wat mij betreft net wat meer mogen zijn (we zien in heel de serie bijvoorbeeld niets terug van Ja Zuster, Nee Zuster, wat ik wel opmerkelijk vond), maar goed, het is duidelijk een serie die zich vooral focust op haar leven, haar werk is daarin ietwat bijzaak.

Ik vind het een ruim voldoende serie, al moet ik wel zeggen dat het net wat te weinig materiaal is voor 7 afleveringen. Vooral de laatste 2 à 3 afleveringen beginnen behoorlijk te slepen. Het gedoe met haar zieke depressieve man, zijn sterven, en haar eigen sterven had toch wel behoorlijk wat minder speeltijd in beslag mogen nemen. Ook alle stukjes met Dick als 'geest' zijn wat overvloedig, en gaan op den duur wat irriteren.