Polumgla (2005)

Rusland / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Artem Antonov
met Yuri Tarasov, Sergey Gryaznov en Anastasiya Sheveleva

De jonge, Russische onderofficier Grigori Anokhin krijgt het bevel een groep Duitse krijgsgevangenen te leiden door de noordelijke taiga, waar zij een radartoren moeten bouwen voor de geallieerden. Grigori bejegent de Duitsers vol haat en zonder respect. De reis eindigt in het dorp Polumgla, die enkel bewoond wordt door vrouwen, kinderen en gehandicapten, aangezien alle mannen vechten aan het front. Het hele dorp staat vijandig tegenover de Duitse bouwploeg, maar langzaam maar zeker ontstaat er het besef dat hun aanwezigheid ook positief opgevat kan worden.