Congo Crossing (1956)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Joseph Pevney
met Virginia Mayo, George Nader en Peter Lorre

Congotanga, West-Afrika, heeft geen wetten: de regering wordt gecontroleerd door buitenlandse gangsters, aangevoerd door Carl Rittner. Louise Whitman komt met het laatste vliegtuig vanuit Europa, waar ze vandaan is gevlucht vanwege een verdenking op moord. Ook Peter Mannering zit aan boord, die huurmoordenaar O'Connell inhuurt om Louise te vermoorden. Door een serie van omstandigheden eindigen Louise, O'Connell en de heldhaftige David Carr in de jungle. Daar moeten de, in opdracht van Carr de echte grens van Congotanga vinden.

avatar van Dogie_Hogan
Virgina Mayo op haar sexiest in haar filmcarriere in deze mix van 'Casablanca' (1942) en 'The African Queen'.

avatar van joolstein
Doorsnee jaren '50 avonturen actie-filmpje met twee publiekstrekkers. De eerste is de aanwezigheid van de sexy Virginia Mayo. Ze is perfect in de rol van de prachtige avonturier en is te zien in een aantal prachtige jurken (vaak niet eens geschikt voor de Jungle) Ze laat de mannelijke tegenspelers George Nader als David Carr, een bouwkundig ingenieur en Michael Pate als Bart O'Connell, een huurmoordenaar, met haar charme ver achter zich. Met haar mooie schouders houdt ze de film draaiende. Niemand minder dan Peter Lorre is de tweede traktatie. Met zijn verkreukte jofele uniform vol medailles en lijkend op een Zuid-Amerikaanse dictator, is zijn rol als Kolonel John Miguel Orlando Arragas weer een lust om te zien.Hij maakt een traktatie van zijn hele schermtijd.

Rond het verhaal; met uitschot uit Europa en Amerika die hun geschillen in en rond fictief Congotanga (Congo) oplossen, hangt inderdaad een vluchtige gelijkenis met "Casablanca." De andere film "The African Queen" die veel genoemd wordt heb ik niet gezien maar vermoedelijk doet het uitstapje met de boot, hier sterk aan denken. Wel is er tijdens die boottocht meer actie te zien waaronder een gedateerde computer-animatie van een zwerm Tse-Tse-vliegen. De Botanische tuinen van Los Angeles mochten doorgaan voor de Afrikaanse jungle.

Misschien dat de erbarmelijke versie die ik keek; een VHS -opname van de tv-zender AMC, meespeelde dat ik het allemaal lauwtjes en standaard vond maar een veel hogere rating kan ik niet aan geven.

avatar van Brix
joolstein

Dank voor de reminder
Deze film wilde ik al lang eens zien.
De mix van Mayo, het L A Arboretum + Lorre zijn voor mij bij voorbaat al zeker 3* waard

Vandaag nog DVD bestellen dan maar .

avatar van joolstein
Brix schreef:

Dank voor de reminder
Deze film wilde ik al lang eens zien.

Vandaag nog DVD bestellen dan maar .

Graag gedaan
En ik hoop dat er een betere versie op dvd is!
Ik twijfel nog een beetje over 2,5 of 3 * Maar het is best leuk om eens te zien!
Heb trouwens de poster ook even aangepast naar een groter formaatje
Ik ben bezig om de films waarin Peter Lorre meespeelt te bekijken ik heb er nu 22 van de 88 films die op letterboxd staan, gezien. Virginia Mayo zag er goed uit in deze film, al gaat mijn voorkeur wel meer uit naar Gene Tierney.

avatar van Brix
joolstein

Vandaag bekeken via een DVD van goede beeldkwaliteit.
Helemaal eens met je review van dit fifties jungle-avontuur.
Leuk voor een keer, of de scenes met Mayo t.z.t. stiekem nog een keertje of zo
Altijd goed om de temperatuur wat op te jagen.
Zal dus wel ergens in een koeler seizoen worden.