Tulip Time (2007)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Marco De Stefanis en Tonino Boniotti
met de stem van Kitty Courbois

Alexandra, Judith en Ketty Leschan, drie joodse zusjes uit Nederland, waren in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw ongekend populair in het fascistische Italië als Trio Lescano. Hun aanstekelijke en close harmony gezongen swingmuziek was het Europese antwoord op de Amerikaanse Andrew Sisters. Het uitbreken van de oorlog zette een streep door hun carrière. Filmmakers Marco de Stefanis en Tonino Boniotti belichten in hun documentaire 'Tulip Time' dit vrijwel vergeten stukje geschiedenis aan de hand van ooggetuigen, foto's, brieven, filmbeelden en muziek.

2, 3 en 4 november 2007 - Rialto Amsterdam
zaterdag 3 november om 16.00 in aanwezigheid van de regisseurs. Gespreksleider Cees van Ede

7 t/m 11 november 2007 - Noordelijk Filmfestival
Stadsschouwburg De Harmonie, Leeuwarden - als verrassingsfilm in het programma

Begin december - Filmtheater ’t HOOGT, Utrecht

avatar van Purmerend
Dat zou je niet zeggen dat het zusjes zijn.

Jeu! Carice!
ook te zien in cinerama rotterdam 19-12-07

neo (crew)
Historisch gezien toch fascinerend dat deze Joodse meisjes bewondering opriepen bij Mussolini, totdat hun Joodse identiteit aan het licht kwam. Dat ze later ook nog als noodkreet zich bij de fascistische partij wilde aansluiten, is ook opzienbarend. Het lukte ze natuurlijk niet. Als lang artikel zou dit mij goed hebben kunnen boeien, maar als documentaire van 50 minuten is het niet niet zo erg interessant.