Pitsi (1946)

1 stem

Sovjet-Unie

geregisseerd door Mikheil Chiaureli
met Sofiya Giatsintova, Nikolai Bogolyubov en Tamara Makarova

De oude bolsjewiek Stefan Petrov brengt samen met zijn dochter Olga een brief naar Lenin. Onderweg wordt hij aangevallen door de rijke boeren, die hem vermoorden. Zijn vrouw Varvara besluit om zelf de brief naar de Sovjet leider brengen. Maar onderweg naar Moskou hoort ze dat Lenin is overleden.

avatar van wendyvortex
Een vreselijke Sovjet-propaganda film ter meerdere ere en glorie van Stalin. Met name bekend vanwege de scene waarin een aantal boeren hun tractor niet aan de gang krijgen. Toevallig komt Stalin langs en die krijgt de tractor weer aan de praat.
Helaas deed Stalin in werkelijkheid meer aan het laten verdwijnen van iedereen die hem niet aanstond, dan aan tractoren repareren.