Tales from the Downside (2007)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Patrick Bisschops

Documentaire over de jeugd in de voormalige mijnstreek in Zuid-Limburg, waar veertig jaar na dato nog steeds de economische en sociale gevolgen van de sluiting van de mijnen voelbaar zijn. In de punk hardcore metal-muziek uiten velen hun boosheid met als resultaat: de muziek-scene M.O.C. (Mijnstreek Oost Crew). In tegenstelling tot vroeger, toen fanfares en muziekkorpsen de meest populaire vrijetijdsbesteding waren, maakt een groot deel van de jeugd nu snoeiharde gitaarmuziek waarbij het tempo hoog ligt en klinkt alsof het is opgenomen op een cassetterecorder. Er wordt niet gezongen, maar geschreeuwd. De frustraties over hun eigen leefwereld komen erin tot uiting.

avatar van Quentin
Matig portret van een man die nog steeds volwassen moet worden en een puberende jongen, maar kan uit ervaring vertellen dat dit totaal niets te maken heeft met de zogenaamde M.O.C. scene.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat is inderdaad precies het probleem. Het is een portret van twee jongens, maar wel een portret dat meer wil zijn maar het niet is. Weinig overtuigend in de verbindingen naar de scene en het brengen van de sluiting van de mijnen als belangrijkste oorzaak.

avatar van Mug
Mug
Meer het opleidingsniveau van de gevolgde jongelui is debet aan de problemen. De puber wil graag naar de Rockacademie, maar heeft al moeite het VMBO met succes af te sluiten. En de 25-jarige depressieveling heeft z'n Mavo niet afgemaakt. Nergens motivatie te bekennen, behalve dan geld verdienen voor een nieuwe tattoo. Een gemiste kans om zodoende de problematiek van jeugdwerkloosheid in Zuid-Limburg ook daadwerkelijk enigszins begrijpelijk danwel begripvol in kaart te brengen. Magere documentaire.

Ik vind het niet terecht om de twee hoofdpersonen af te kraken. Die hebben inderdaad gewoon wat moeite met volwassen worden. Maar ik bewonder wel hun openheid en eerlijkheid. Ik heb meer moeite met de maker die suggereert dat deze jongeren het gevolg zijn van de mijnsluiting van tig jaar geleden. Dat slaat echt nergens op. Alsof deze jongens wel gelukkig zouden zijn geweest als ze nu in de mijn zouden werken. Ik kan er gelukkig niet over meepraten, maar zo'n pretje was dat denk ik ook niet destijds.
Verder overigens wel een aangename documentaire omdat de hoofdpersonen zo open en eerlijk in beeld worden gebracht.

avatar van fohfreak
eerlijk is eerlijk,
ik heb meegewerkt aan deze docu..
Als bandlid van de jongere hoofdrolspeler.

Wij zijn onder valse voorwaarden gestrikt voor deze docu, ons werd voorgehouden dat het een leuk promo plaatje kon zijn, maar niet was minder waar.
De hoofdrolspelers zijn afgeschreven als zielige depressieve jongeren, zonder toekomst, omdat de mijnen hier ooit gesloten zijn geworden.

Crap!

In Z-Limburg is inderdaag geen hol te beleven en is het economisch gezien ook geen succes, maar dit is gewoon puur sencuur en geeft een totaal vertekend beeld van wat hier afspeelt, en schildert een toendertijd 16 jarig jongetje af als een depressieve kerel.
Terwijl deze jongen niets anders wou als zijn bandje promoten..

ik heb gesproken