La Sorcière (1956)

1 stem

Frankrijk / Italië / Zweden

geregisseerd door André Michel
met Marina Vlady, Nicole Courcel en Maurice Ronet

Brulard, een Franse burgerlijke ingenieur, die een opdracht heeft voor een timmerhoutbedrijf in Zweden ontmoet er Ina, een meisje dat door de lokale bijgelovige bevolking als een heks wordt beschouwd. Hij wordt verliefd op haar. De fanatieke boeren uit de omgeving volharden helaas in hun boosheid en besluiten haar uiteindelijk te vermoorden.

avatar van Mac Hammer Fan
Mooi verfilmd drama, destijds hier uitgebracht onder de titels "De Heks" en "De Blonde Heks", gesitueerd in de Zweedse bossen in het verleden. De Franse ingenieur geraakt er verdwaald en komt in een moeras terecht. Hij wordt gered door een oude vrouw die er in een afgelegen hut leeft samen met haar kleindochter, een primitief maar mooi meisje dat blijkbaar over uitzonderlijke gaven beschikt. Volgens de dorpsbevolking zijn de twee echter heksen. Het meisje is ook bang van een kerk, wat de bijgelovigheid bij de mensen uit de streek alleen maar aanwakkert. Als ze dan toch een kerk binnentreedt heeft het uiteindelijk noodlottige gevolgen voor haar.
De enigmatische Marina Vlady en Maurice Ronet acteren heel geloofwaardig en het verhaal is fraai in beeld gezet (zwart-wit). Soms wat traag, maar nooit vervelend. Een sympathieke productie, die voor sommigen (maar niet voor mij ) misschien gedateerd zal lijken.

avatar van Decec
Heks? Die wil ik ook graag zien, maar het is oude film 1956