• 8.259.548 stemmen

Alternatieve titels: A Time to Love / 情人结

Oorsprong: China

Geregisseerd door: Huo Jianqi

Met onder meer: Wei Zhao

IMDb beoordeling: 6,7 (384)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Qing Ren Jie

"Seven long years passed. Can they still be together?"

Qu Ran en Hou Jia zijn vanaf hun kindertijd al met elkaar bevriend. Ze wonen in hetzelfde appartement bij hun ouders. Echter loopt hun vriendschap later uit tot een liefdesrelatie, wat beter niet kon gebeuren. Doordat de vaders van beide familie in dezelfde branche werken, ontstaat er een conflict nadat er één of ander situatie plaatsvindt. De ouders verbieden hun kinderen om elkaar op te zoeken, maar hoe kijken Qu Ran en Hou Jia hierop?

avatar van Villevalo23

Villevalo23

Mooie film waarin vaak wordt verwezen naar Romeo en Julia, als ode aan het ultieme liefdesverhaal. Het verhaal is simpel, twee jonge mensen houden van elkaar maar dit wordt door omstandigheden door hun ouders niet geaccepteerd.

Misschien een erg trage opbouw, maar sommige scenes zijn adembenemend mooi en intens. Bijvoorbeeld wanneer Qu Ran langzaam haar blouche openknoopt en een glinstering van een traan in haar ooghoek te zien is.

Goed acteerwerk van met name Zhao Wei, een prachtige vrouw die erg natuurlijk overkomt.

Meer hierover op mijn blog

avatar van validius

validius

Heb net de film aangeschaft. De opbouw is inderdaad traag. Ik zat een aantal keer te denken om hem af te zetten en even iets met meer actie op te zetten. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Ik was namelijk toch wel nieuwsgierig om te weten wat er nu precies aan de hand was. Erg goed gedaan. Niet briljant, maar zeker de moeite waard!

Onderhond

Kleine tegenvaller van Jianqi Huo.

Haalde hij hiervoor vooral zijn heil uit een wat realistischere aanpak, is deze film vooral erg geconstrueerd. In zijn eerder werk leek hij bezig te zijn met echte mensen/personages, hier is het veelal poppentheater.

Visueel is het veel gelikter. Dit zorgt voor mooiere kadreringen maar vreemd genoeg minder mooi kleurgebruik. Ook de fuzzy shots komen niet echt goed tot hun recht. Verder is de soundtrack ook iets té zoet en weet het verhaaltje niet altijd te overtuigen.

Na een goed kwartiertje denk je bij jezelf "dit is de Chinese variant van Romeo & Julia", maar wanneer na een half uurtje net dat verhaal een belangrijke plaats in de film krijgt gaat het er wat over. Het is allemaal net iets té, waardoor net dat ongedwongene en eerlijke lijkt te verdwijnen. Best jammer.

Toch valt er nog wel wat te genieten, met af en toe erg mooie shots en een verhaaltje dat de minuten wel weet te vullen. Laatste scene is prachtig en vertelt eigenlijk meer dan de rest van de film.

Acteerwerk viel mij ook een beetje tegen. Ook de eerste keer in een Jianqi Huo film.

't Is allemaal nét niet, net té geforceerd en geacteerd. Hoop dat het een eenmalig experiment was voor Huo.

BBarbie

Regisseur Jianqi Huo levert degelijk werk met deze Chinese variant van “Romeo en Julia”. Dat verhaal staat op zich bijna altijd garant voor een pakkende film.

De talentvolle Wei Zhao steelt niet geheel verrassend de show. Toch haalt deze hedendaagse versie niet het niveau van Franco Zeffirelli’s Romeo and Juliet (1968), die de beide protagonisten in de bioscoop bekijken, al gaat die vergelijking op meerdere plaats mank.