Baroud (1933)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Rex Ingram en Alice Terry
met Felipe Montes, Rosita Garcia en Pierre Batcheff

André Duval en Si Hamed zijn beide sergeanten in het Spahis, het korps van het Algarijnse vreemdelingenlegioen in het Franse leger. Duval wordt verliefd op Si Hameds zuster Zinah, ondanks het feit dat de aandacht van een ongelovige haar dood kan betekenen. Zinahs vader, Si Allal, is een Berbers stamhoofd die in strijd ligt met de bandiet Si Amarok, die lust op Zinah en plant om Si Allal te verraden. De Spahis verdedigen hem tegen de bandieten, terwijl Duval en Zinah hun gevoelens naar boven brengen. Wanneer de Spahis vertrekken, is hij echter bij hen en wuift zij hem vaarwel.

Ze bestonden nog : films van auteur Rex Ingram...niet voor lang meer want dit was zijn laatste. Ingram typisch zo'n regisseur die de komst van de talkies niet verteerde en ik geloof dat dit zelfs zijn enige talkie is, gemaakt nadat hij zich had verbannen uit Hollywood waar hij zijn reputatie in the silent era had gevestigd met spektakelstukken als the 4 horsemen of the apocalypse, Valentino richting supersterrenstatus catapulterend. Die Valentino nu een stuk gekender dan hijzelf, tamelijk vergeten zou je zeggen. Toen al: de film flopte en Ingram zou tot zijn dood niets meer regisseren.
Ik zei film maar moet eigenlijk zeggen films: zoals gebruikelijk bij duurdere avonturenfilms toen zijn er meerdere versies van deze Frans- Britse co- productie, verder identiek maar in verschillende talen ingesproken. Ietwat uitonderlijk is de cast vrijwel geheel dezelfde in beide films, met als belangrijk verschil dat Ingram zelf de protagonist vertolkte in de Engelstalige versie, die in de Franse werd vertolkt door Cailleaux. Die Ingram moet je je voorstellen als een non- fitte Errol Flynn met Iers accent, duidelijk geen topacteur.
Het verhaal speelt niet in Algerije maar in Marokko, niet uitzonderlijk sinds het succes van Morocco van Sternberg die legioenfilms in de sahara populair maakte gedurende het hele decennium. Deze echter is ook gedeeltelijk ter plaatse opgenomen- grotendeels echter in de studio's in Nice - maar Ingram doet hier in feite minder mee dan e.g. Duvivier 1 jaar eerder in L5GM, of Feyder 2 jaar later in LGJ.
Een verhaal ook van het soort waar we nu niet meer warm of koud van worden en we een miljoen keer hebben gezien : de verboden liefde van een legionair- Ingram dus- voor een moslima: Zinah, vertolkt door ongelovige Uruguayaanse Garcia. Best cute, in haar enige hoofdrol ooit trouwens naar ik meen. Deze multiculti idylle dreigt uit te lopen op een gruwelijke tragedie als Ingram/ Duvals kameraad Batcheff/ Hamed hierachter komt en het tijd is voor eerwraak...gelukkig is er een groteske bad guy Engelmann/ Amarock ( soort gay bear look ) die de 2 spahi kameraden leert dat Liefde alle vooroordelen overwint ! Dat dan na de nodige kloppartijen, besloten in ouwe birth of a nation siege/ cavalry to the rescue stijl. Althans, dt laatste moet je maar hopen...
Narratief dus pure trivia, visueel ook niet zo bijzonder. Zoals ik zei doet Ingram te weinig met de setting, dit is geen pre-antropologische cinema. In de interieurscènes natuurlijk evocaties van Morocco, en trouwens ook van Delacroix' Algerijnse vrouwen- bijna letterlijke overname zelfs. De kloppartij op het eind was voor die tijd trouwens niet slecht, misschien beter dan Morocco , maar over het algemeen haalt dit het zeker niet bij de stijlvolle camp van Sternberg.
Het geheel wordt ook niet geholpen door de geluidsband, zoals gebruikelijk later integraal opgenomen en onbedoeld komisch werkend. Over komisch gesproken : de humor zou hier door big mamma Fields geleverd moeten worden als nanny van de heldin, ik vrees dat huidige kijkers het rassisties zullen vinden...
Kortom : curio die niet ten onrechte die status bezit, ingehaald door de geschiedenis. Tenslotte een noot betreffende de titel : Baroud is geen plaatsnaam of personage, maar schijnt een Berberterm te zijn die "oorlog " betekent.