Ein Lord am Alexanderplatz (1967)

Oost-Duitsland

geregisseerd door Günter Reisch
met Erwin Geschonneck, Angelica Domröse en Armin Mueller-Stahl

Omdat hij tegen de zestig loopt, wil Ewald Honig eindelijk gaan genieten van de herfst van zijn leven. Hij hoefde zich al die tijd ervoor niet bepaald dood te werken, omdat men als huwelijkszwendelaar aan hele andere "beroepsmatige" eisen moet voldoen. Weliswaar heeft Ewald slechts de beschikking over drie mark vijftig als appeltje voor de dorst - in het vrije Westen bestond eenvoudigweg geen pensioen voor huwelijks zwendelaars - maar voor een kopje koffie op de Alexanderplatz is het net voldoende. Verder heeft hij ook - voor het geval de nood hoog wordt - ooit de "last" van kinderen op zich genomen. Helaas woont zijn lieve dochter in Oost-Berlijn. Daar speelt Ina intussen haar normloze, maar zeer winstgevende spel met oudere heren. Ook Ewald hervindt zijn plezier aan zijn oude 'ambacht'. Alles had zo perfect kunnen zijn, als de Hongaarse detective Johanna Farkas en de criminoloog Dr. Achim Engelhardt hen niet op de hielen zaten.