Heavens Fall (2006)

geregisseerd door Terry Green (II)
met David Strathairn, Timothy Hutton en Leelee Sobieski

De succesvolle advocaat Sam Leibowitz uit New York reist naar het Zuiden in 1933 om daar negen jonge zwarte mannen te verdedigen die ervan beschuldigd worden twee blanke vrouwen te hebben verkracht op een trein.

Raffael77
Deze film laat weer eens zien hoe erg de Afro-Amerikanen hadden in het zuiden van Amerika.

Hutton speeld erg goed als advocaat.

Wederom een mooi waargebeurd verhaal met hard eind.

avatar van mishad
'Heavens Fall', een door alles en iedereen genegeerde film over één van de vele racistische hoofdstukken uit de Amerikaanse geschiedenis, blijkt een uitstekend drama te zijn. Ok, het is niet gróóts en we hebben dit soort 'waargebeurde verhalen' al erg vaak voorbij zien komen. Maar toch blijft dit werkje hangen ten eerste door het onbegrijpelijke feit dat mensen hiertoe in staat zijn en ten tweede door de schitterende cinematografie, kostuums, sets en bluesy muziek. Aanrader!

Onbegrijpelijk dat dit vroeger echt zo gebeurde , echt verschrikkelijk dit waargebeurde verhaal , mooi gespeeld ook
daarom 3,5*

waar gebeurde film. steekt zeer goed in mekaar. 5*****

avatar van Allepinie
Wel een goede film, mis wel wat diepgang. Verder erg mooie camerashots. Aanrader voor de wat serieuzere filmliefhebber.

avatar van Captain Pervert
Af en toe aan de saaie kant. Wel goed geacteerd.

3 sterren.

avatar van P8rb
Stevig rechtbank drama. Volle 3*

Goed gespeeld en ook een belangrijk stukje Amerikaanse geschiedenis; de 'Scottsboro-boys' zijn een begrip in de V.S., althans bij iedereen die zich een beetje voor politiek en burgerrechten interesseert.

De verhouding tussen aanklager en verdediger wordt mooi subtiel in beeld gebracht.

Weer een rechtbankdrama over de rassendiscriminatie (werkelijk gebeurd) in het zuiden van de USA, een inktzwarte bladzijde in de geschiedenis van dit land. Al weer blijf je na afloop verbijsterd over zoveel onrecht. Prachtig geacteerd.

Dramatische gebeurtenis snel en duidelijk verfilmd. Afgrijselijke Amerikaanse geschiedenis. Maar ik ook hedentendage zijn er nog bekrompen mensen met hetzelfde gedachtengoed. Ik kende het verhaal niet vooraf en de film liet me met een plaatsvervangende beschaamheid achter. Kleurenblind zou je ze wensen.

avatar van Boenga
Heel mooie en realistische setting, die met onder andere de locaties en de kostuums een sfeer schept die je helemaal in het verhaal doet opgaan.
Méér dan uitstekende acteerwerk van Hutton, Sage en Strathaim; maar ook de 'verkrachte' dames Sobieski en Skye gaan perfect in hun rol op.

Het einde is pakkend en verbijsterend en grijpt je, ook al ben je er op voorbereid, bij de keel.
Het stemt tot nadenken over wat de impact van racisme - en vooroordelen en het algemeen - is op de beslissingen, de houding, en de daden waartoe mensen in staat zijn. .

avatar van Jan met de pet
Goede film, te gek voor woorden hoe het daar vroeger ging, een goed drama zeker aan te bevelen als je van rechtzaak films houd: 3,5

die lelee sobiski of zo, is echt een kwaai lekekr wijf.

avatar van nadrin
Mooie onderhoudende film.
die een duidelijk tijdsbeeld weergeeft.
De uitspraken kloppen dan ook met het het toenmalige gedachtegoed.
En mochten we twijfelen of zoiets mogelijk was of is.
Dan wil ik een ieder graag de reportage "seefhoek" van Paul Jambers in herinnering brengen.

Uitstekende film gebaseerd op een waar verhaal, een indrukwekkend verhaal tevens.
Prachtige vertolkingen ook, zeer geloofwaardig gebracht en een cast om U tegen te zeggen.
Bovendien is Leelee Sobieski een van de meest ondergewaardeerde actrices die ik ken, voor mij heeft ze al meerdere malen haar kunnen bevestigd en zou ze toch meer kansen en grotere rollen verdienen, helaas is het de laatste jaren alweer erg stil rond haar.
Deze prent is alvast weer aan aanrader.

Goeie film waarin een advocaat uit New York naar het racistische Zuiden afreist om het lot van negen negers te verdedigen. Een boeiend waargebeurd verhaal dat hier een prima rechtbankdrama oplevert dat zich afspeelt in 1934. Wel wat standaard en wellicht zelfs aan de brave kant, maar de film verveeld geen seconde. Ook het acteerwerk is solide.

(Gezien op 17.09.2015)
Ontstellend en beangstigend dat dit verhaal geen fictie is. Negen 'negers' werden veroordeeld tot de elektrische stoel. Ze waren schuldig bevonden aan de verkrachting van Ruby Bates op 25 maart 1931. Het gebeurde in Scottsboro, Alabama in het zuiden van de VS. In 1933 kwam een nieuw proces. Advocaat Leibowitz uit New York verdedigde de schuldigen ... we krijgen de ene verrassing na de andere tot en met de uitspraak van de blanke, mannelijke jury. Het is ook goed om na afloop van de film, mee te lezen in een epiloog wat er daarna nog gebeurde. Sterke film. Timothy Hutton speelt Leibowitz zoals alleen hij dat kan ...