Erode il Grande (1959)

Italië / Frankrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Viktor Tourjansky
met Edmund Purdom, Sylvia Lopez en Massimo Girotti

Herodes is de despotische heerser van het Joodse volk. Hij voelt zich bedreigd door de mogelijkheid van een inval door de Romeinen en beslist daarom om met hun leider samen te komen om te proberen een akkoord te bereiken. Alvorens weg te gaan, zegt Herodes tegen zijn bediende Aron dat hij de koningin Miriam moet doden als hij niet van zijn opdracht terugkeert. Gedurende zijn afwezigheid verspreiden enkele samenzweerders in het paleis het gerucht dat Herodes dood is, maar Aron wil Miriam niet vermoorden. Hij doodt de samenzweerders en vlucht met haar om haar in veiligheid te brengen. Wanneer Herodes zijn missie met succes heeft volbracht keert hij naar het paleis terug. Bij zijn thuiskomst vertelt zijn zoon dat Aron hem verraden en bedrogen heeft. Herodes is uitzinnig van woede en jaloezie.