Le Baccanti (1961)

Italië / Frankrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Giorgio Ferroni
met Taina Elg, Pierre Brice en Alessandra Panaro

Volgens Tiresias, is de droogte die Thebes treft, de schuld van Koning Pentaeus die geen offers wil brengen aan de God Bacchus. Aldus beslist de Koning een menselijk offer te brengen en kiest hiervoor Mantos, de dochter van Tiresias. Pentaeus heeft zich de troon toegeëigend van Lakdamos, die als slaaf leeft, maar er eigenlijk recht op heeft. Hij is zich evenwel niet bewust van zijn koninklijke afstamming. Hij is verliefd op Mantos en om haar leven te redden roept hij de hulp in van Dirces, de vrouw van Pentaeus. Op advies van Tiresias, brengt Mantos een groep meisjes naar de berg Cytherona om de God om mildheid te vragen...

avatar van Mac Hammer Fan
Giorgio Ferroni blijft mij vooral bij door zijn twee griezelparels "Mill of the Stone Women" en "Night of the Devils". Onderhavige "The Bacchantes" is als film mooi om naar te kijken (de kleuren, de kostuums en de vrouwen), maar regie en vertolking zijn hier eerder zwak en met de mythe van Euripides wordt een loopje genomen.