L'Oro di Roma (1961)

Italië / Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Carlo Lizzani
met Gérard Blain, Paola Borboni en Miranda Campa

Tijdens de bezetting van Rome door de Nazi's, geeft Majoor Kappler aan de Joodse leden van de bevolking de opdracht om 50 kg goud binnen een paar uren te overhandigen in ruil voor 500 gijzelaars. De gemeenschap organiseert onmiddellijk de inzameling van het kostbare metaal. David, een jonge schoenmaker, zegt dat hij op deze vraag met geweld zou willen antwoorden en stelt vast dat vele van zijn leeftijdsgenoten zijn mening delen. Giulia, de dochter van een semitische leraar, is verliefd op een katholieke student en hun huwelijk zou haar van vervolging door de Nazi's vrijstellen. Maar nadat het goud wordt overhandigd, verraden de Duitsers hun vertrouwen door de ghetto te omringen en alle Joden te arresteren. Giulia verkiest gedeporteerd te worden en weigert vrijwillig gered te worden. Ze wil hetzelfde lot als haar vader en haar vrienden delen. David evenwel, vlucht naar de bergen en sluit zich aan bij de partizanen die het tegen de Nazi's willen opnemen...