Epsteins Nacht (2002)

Alternatieve titel: Epstein's Night

Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland

geregisseerd door Urs Egger
met Mario Adorf, Otto Tausig en Bruno Ganz

Veertig jaar na de Tweede Wereldoorlog, op Kerstavond, besluit de Jood Jochen Epstein voor de eerste keer in zijn leven een katholieke mis bij te wonen, om het dochtertje van zijn huishoudster die lid is van het koor een plezier te doen. Epstein wordt vergezeld door zijn vrienden, de broers Karl en Adam Rose. Epstein en Karl Rose herkennen in de priester die de mis leidt niemand minder dan 'Giesser', de grootste martelaar van het concentratiekamp waar de twee vrienden zijn vernederd tijdens de Tweede Wereldoorlog. De drie mannen besluiten de volgende dag de priester te confronteren met het verleden. Deze confrontatie neemt een verrassende wending, resulterende in een dodelijk schot.