De Zondagsjongen (1991)

Nederland

geregisseerd door Pieter Verhoeff
met Vastert van Aardenne, Rik van Uffelen en Gerard Thoolen

Anton Berg is een in 1944 geboren jongen uit een Duits (moeder) - Hollands (vader) artiestenduo, die annno 1988 tv-programma's maakt. Anton heeft er gedurende vele jaren grote moeite mee dat hij half Duits is. Verfilming van het gelijknamige boek van Cherry Duyns, naar een scenario van Jan Bosdriesz en Pieter Verhoeff.

Verhoeff heeft veel betere films gemaakt dan De Zondagsjongen (dat niet zo geslaagd was) : Het Teken van het Beest, De Dream (in het Fries), Van Geluk Gesproken... En Nynke natuurlijk. In elk geval allemaal interessanter dan deze.

Nogal fragmentarisch. Waar leiden al die flash-backs nou toe? Mooi zijn ze wel, maar echt invloed op het uiteindelijke slot hebben ze niet.

Mooi gedraaid, ingetogen. En ook een leuk muziekje. Aantal leuke typetjes, maar allemaal vlak en stuurloos.

Nee, het kon me niet zo boeien. Ik hou het op 2 sterren.

Goede film, een van Verhoeff's besten.

robertus65
Kon mij niet bekoren, de film moest blijkbaar zijn Duits verleden duidelijk maken hoe moeilijk dat allemaal was, maar echt dramatisch wordt het nooit.