Los Calaveras (1931)

geregisseerd door James W. Horne
met Stan Laurel, Oliver Hardy en Anita Garvin

Stan en Ollie willen graag met z'n tweeën een weekend naar de zee, zonder dat hun echtgenotes voortdurend op hun vingers kijken. Het lukt hen echter niet om de vrouwen om de tuin te leiden, want hun plan wordt ontdekt en de beide heren worden midden in de winter op straat gezet. Stan en Ollie vinden daarop onderdak in een pension, waar zij hun hondje verborgen moeten houden voor de huisbaas.

Deze Spaanstalige remake van de korte films Be Big! en Laughing Gravy is gedeeltelijk opnieuw opgenomen, waarbij Stan en Oliver zelf het Spaans fonetisch uitspreken.

neo (crew)
Probleem voor het uitzoeken welke ik nu heb gezien is vooral het hergebruik van materiaal. Er zijn zo ook wat Franstalige films, met gepluk uit eerder materiaal.

avatar van Mug
Mug
Dit is dus de Spaanse versie van de Franse versie van de originele versies van twee kort films (waar ik al naar gelinkt heb bij de Franse versie).

Films zijn opnieuw opgenomen, alhoewel (naar mijn mening) sommige scenes [waar niet in gesproken wordt] nu en dan schaamteloos gekopieerd is van de eerdere versies. Wel dragen de dames hier andere jurken dan in de Franse versie, zie je duidelijk dat iedereen fonetisch Spaans spreekt [het gaat de heren beter af dan het Frans overigens], maar is de inhoud precies hetzelfde.

Zowel deze Spaanse als de Franse versie zitten in de dvd-box Laurel & Hardy Features van Universal.

De echtgenote van Oliver Hardy wordt in Los Calaveras gespeeld door Linda Loredo, terwijl deze rol in Les Carottiers wordt gespeeld door Germaine De Neel.

Zo bestaat er wel degelijk onderscheid tussen de verschillende versies en spreken we hier dus niet over een gedubde versie.