Sexo, Pudor y Lágrimas (1999)

Alternatieve titel: Sex, Shame & Tears

Mexico
Komedie / Drama

geregisseerd door Antonio Serrano
met Demián Bichir, Susana Zabaleta en Jorge Salinas

In twee tegenover elkaar gelegen appartementen in Mexico-Stad wonen twee koppels met relatieproblemen. Beide koppels krijgen een vriend te logeren, die gevoelens van lust, ontrouw, afwijzing en liefde losmaakt.

Battle of the sexes. Twee koppels, die aan weerszijde van een straat wonen, zien hun huwelijksproblemen alleen maar toenemen, wanneer beide een kennis van vroeger op bezoek krijgen. Van lieverlee worden de strijdkrachten gehergroepeerd: de vrouwen aan de ene kant van de straat, de mannen aan de andere.

Tamelijk komisch drama, maar tevens een nogal onevenwichtige film, die fragmentarisch doet denken aan Le Déclin de l’Empire Americain (1986). De suggestieve poster is erg misleidend. De dames en heren hebben het zo druk met ruziemaken en elkaar de maat nemen, dat er nagenoeg geen tijd overblijft om te vrijen.

avatar van Black Math
Dit heeft geloof ik in Mexico eenzelfde status als Turks Fruit hier. Mijn vriendin was nu wel nieuwsgierig naar wat nou zo schokkend was dat ze de film destijds niet mocht zien van haar ouders. Na afloop merkte ze echter op dat ze Disneyfilms had gezien met meer seks.

Kortom, het is allemaal maar weinig schokkend. We volgen twee stelletjes die elk onverwacht een gast krijgen waardoor de relaties in de war lopen. Het verloop voelt geforceerd aan, de scènes weten nergens te spetteren, het wordt nooit echt opwindend. Tot overmaat van ramp ziet de film er verder ook buttlelijk uit. Uit 1999, maar qua looks had het zo 20 jaar eerder gemaakt kunnen worden. Kortom, in geen enkel opzicht is dit de moeite waard. 0,5*.