Szyfry (1966)

1 stem

Polen

geregisseerd door Wojciech Has
met Jan Kreczmar, Zbigniew Cybulski en Ignacy Gogolewski

Na ontvangst van een brief van zijn zoon Maciek besluit Tadeusz, die al twintig jaar comfortabel in Engeland woont, tot een bezoek aan zijn gezin. Hoewel hij een veteraan uit de Eerste Wereldoorlog is, kan hij de Poolse verschrikkingen uit de Tweede Wereldoorlog niet echt begrijpen. Maciek vertelt hem nachtmerries over zijn ervaringen met de ondergrondse, en zijn echtgenote zit in een kliniek omdat zij de verdwijning van hun jongste zoon niet kan verwerken. Tadeusz gaat Jedreks lot naspeuren, van wie nog één foto bestaat, genomen bij zijn communiefeest. Ondanks snippers informatie wordt niet duidelijk of Jedrek is gedood door de Duitsers of geëxecuteerd door het verzet uit vrees voor verraad. Wellicht leeft Jedrek nog? Alle verhalen die Tadeausz hoort lijken cryptogrammen.