The West Lusaka Man (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Walter Stokman

Roel Goosen, een gelukszoeker in Afrika, wordt aangeklaagd voor moord op een Zambiaanse vrouw die een gebedsdienst bezocht. Er zijn twee getuigen die zeggen een blanke man met een geweer te hebben gezien. Verdere echte bewijslast ontbreekt, maar op deze gammele verklaringen wordt Goosen ter dood veroordeeld. 'The West Lusaka Man' is een verslag van de pogingen die Goosens ouders vervolgens ondernemen om hun zoon vrij te krijgen. De documentaire houdt niet op bij een reconstructie van een delict en de moeizame strijd om in een vreemd en ver land over rechtspraak te onderhandelen.