Lulu (2005)

Nederland
Romantiek / Drama

geregisseerd door Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth
met Vlatka Simac, Titus Muizelaar en Willeke van Ammelrooy

De welgestelde uitgever Leon Mortier (Titus Muizelaar) raakt verslingerd aan de uiterst verleidelijke en ongrijpbare Lulu (Vlatka Simac). Lulu verblijft enige tijd in Leons landhuis. Vanaf het begin ontwikkelt de relatie tussen Lulu en Leon zich als een gevaarlijk spel. Niet alleen Leon, maar ook zijn broer, zoon en vrienden vallen willoos ten prooi aan Lulu's aantrekkingskracht. Wanneer Leon zijn familie en vrienden voor een diner in zijn landhuis ontvangt, hoopt iedereen dat Lulu ook aanwezig zal zijn. De avond verloopt echter niet zoals de aanwezige gasten hadden verwacht.

'Lulu' te zien in Het Filmmuseum

Sinds deze week draait Lulu in het Filmmuseum Vondelpark, Amsterdam. LULU is de tweede speelfilm van Maartje Seyferth & Victor Nieuwenhuijs. Na hun
eerste succesvolle VENUS IN FURS presenteren zij nu hun visie op het beroemde toneelstuk van Frank Wedekind.
In hun persoonlijke visuele stijl vertellen zij in LULU het verhaal van een onmogelijke liefde en de oer-drang om te overleven.
De cast bestaat uit o.a. Titus Muizelaar, Vlatka Simac, Hugo Metsers, Nelle Mirando, Willeke van Ammelrooij, Georgina Verbaan, Adelheid Roosen & Roos Metsers.
Scenario, regie, camera, montage: Maartje Seyferth & Victor Nieuwenhuijs. Produktie: Moskito Film, LULU, 35 mm, kleur, 75 min.
Distributie: Filmmuseum. Vanaf 5 januari 2006 zal de film ook te zien zijn in 't Hoogt, Utrecht.
Bron: Het Filmmuseum

Officiële site: www.lulu.nl

avatar van Redlop
kappeuter schreef:
...presenteren zij nu hun visie op het beroemde toneelstuk van Frank Wedekind.

Lulu is een personage dat in de drama's Der Erdgeist en 'Die Büchse der Pandora' (verfilmd met Louise Brooks in de hoofdrol) van Wedekind voorkomt. De opera Lulu is een bewerking van Alban Berg.

Ik zat net allerlei artikelen over Wedekind te lezen vanwege Innocence, vandaar dat ik me ermee bemoei.

Na hun
eerste succesvolle VENUS IN FURS

Heb ik iets gemist....?

Na hun
eerste succesvolle VENUS IN FURS

Wouter schreef:
Heb ik iets gemist....?

Tja, idioot persbericht inderdaad.

Het is mij een raadsel waarom gevestigde namen als Van Ammelrooy en Roossen zich voor deze film geleend hebben. Niks van wat er in de synopsis beschreven staat, wordt duidelijk in de film. Waarom Lulu iedereen ingepalmd krijgt, waarom Leon er gek van wordt, waarom hij het etentje organiseert ... Venus in Furs had potentieel, Lulu is leeg, inhouds- en emotieloos en neigt naar een (goedbedoelde) amateurproductie.

Lees hier de complete (DVD-)recensie

robertus65
Dramatisch saai dit verfilmde toneelstukje. Het meerdere malen opstaan en zitten aan een grote tafel is wel zo'n beetje het meest opwindende wat er gebeurt het eerste uur. Daar tussendoor veel stiltes en af en toe Frans geneuzel. Het enigste positieve is dat de film maar 71 minuten duurt.

avatar van Phantasm
Gewoon waardeloos, zonde van je tijd.

Tsja, ik geloof niet dat deze film ergens een positief woord heeft gekregen, noch hier, noch elders. Ik denk dat de betrokkenen er geen goede herinneringen aan zullen bewaren, ook al is het al weer tien jaar geleden dat deze film gemaakt is. Denk dat Victor Nieuwenhuijs en Maartje Seyferth er wel van geleerd hebben en ze zijn stug doorgegaan met het maken van films. Crepuscule en Vlees waren al een stuk beter. Ben benieuwd wat Kat en Muis wordt, die dit jaar uitkomt.

Nee, bij Lulu zijn zo ongeveer alle kansen gemist. Al heb ik er toch wel geboeid naar zitten kijken. Dat het verhaal niet zo eenduidig is, vond ik niet zo erg. Het interieur van dat huis is prachtig. Dat zigeunersfeertje met het orkest van Tata Miranda vond ik wel goed gevonden, gezien de Slavische tongval van Vlatka Simac en de Midden-Europese herkomst van haar personage. Sterke cast met Willeke van Ammelrooy, Adelheid Roossen, Titus Muizelaar en Vlatka Simac als Lulu. Jammer dat die cast niets te doen kreeg; geen invulling van hun rollen, geen behoorlijke tekst, niks. Film miste een strakke hand en een behoorlijk draaiboek. Zo is onder meer verzuimd goed te laten zien hoe en waarom alle andere betrokkenen in de ban van Lula zijn geraakt.

Vlatka Simac heeft maar een paar films gemaakt en is daarna uit beeld geraakt. Wat zou er van haar geworden zijn? Is trouwens wel leuk om naar te kijken met dat slanke lichaam en die kleine borstjes. Klein pluspuntje van deze mislukte film.