Thunder Birds (1942)

Drama / Oorlog

geregisseerd door William A. Wellman
met Gene Tierney, Preston Foster en John Sutton

Op een afgelegen basis in Arizona traint W.O.-I veteraan Steve Britt Amerikaanse, Britse en Chinese piloten om in W.O.-II te vechten. Eén van zijn pupillen, de Engelsman Peter Stackhouse, concurreert met hem om de hand van Kay Saunders, dochter van een plaatselijke, invloedrijke rancher.

Juni 7, 2006:

Release (eindelijk) als R-1 DVD op 8 juni a.s.
DVD test + 1e impressies: LINK 1

Verkrijgbaar: LINK 2

Recensie als ik de DVD ontvangen heb!

avatar van Dogie_Hogan
Verhaal een 3.5*, maar vanwege een geweldige transfer (deze film in Technicolor is nu 64 jaar oud, maar lijkt gisteren opgenomen) en vanwege de weer perfect acterende en bloedmooie GENE TIERNEY, zeker in Technicolor, een welverdiende 4.5*.

En wat had de hier erg ondergewaarde film-noir LAURA, eveneens met GENENE TIERNEY, er in Technicolor uit gezien..., dat laat zich nu alleen maar raden!!

De uitvoering van de DVD is ook prima, relevante extra's en witte (ipv gele) subs. En let ook op de trailer: prachtige scene met TIERNEY, die niet in de film zit!

En voor de WO-II luchtvaartfans onder ons: vele orig. A2 en B3 flightjackets en "A6-Texas" trainerprops.

22 april op dvd. Ben wel benieuwd

timbo_ schreef:
22 april op dvd. Ben wel benieuwd
Sorry, maar een dvd-release was er al sinds 8 juni 2006.

Als regio 1, tenminste dat staat er daarboven in jou bericht. In ieder geval komt die op 22 april (opnieuw) uit in Nederland als regio 2.

Bart Simpson
Ik ben benieuwd naar deze film, vooral vanwege de hoge waardering (al gaat het maar om 2 stemmen). 22 April zeker kopen!

avatar van Mads Smikkelsen
Heerlijke, mooie kleurenfilm, lekker kort maar dat is geen probleem. Verhaal is niet enorm diepgaand maar de film heeft ontzettend leuke beelden van de vliegtuigen en auto's in die tijd en kleding en make-up natuurlijk. Voor € 4,50 te koop bij Wehkamp on-line.

Dick2008
Niet echt een super film, maar toch zeker geen slechte, wat vooral komt omdat er nog aardig in geacteerd wordt. Verder helpt het ook wel dat hij in kleur is. Ziet er meteen een stuk "moderner" uit.
Eigenlijk de reinste propaganda/wervingsfilm voor nieuwe piloten en instructeurs. De vliegscènes zijn wel goed maar halen het toch niet bij Dive bomber (1941) en die is ook in kleur. Bovendien is in die film het verhaal wel beter.
Vooral wat betreft de oude vliegtuigen had ik er dan ook wel wat meer van verwacht. In plaats daarvan wordt je geconfronteerd met een vrij dun (romantisch) verhaal tussendoor. Niet echt hinderlijk maar er zit daar ook de nodige propaganda in en bovendien een schets van hoe de Amerikanen de Engelsen zien. Door de korte speelduur gemakkelijk tussendoor te bekijken en het laatste halfuur komt de film nog wel ruim boven het gemiddelde uit.
3.0

avatar van Dogie_Hogan
De hele film staat momenteel op Youtube.

De Brit Garry Anderson heeft de naam van dit vliegveld later voor een wereldberoemde super-marionettenserie gebruikt.