Mail Order Bride (1964)

Alternatieve titel: West of Montana

Western / Komedie

geregisseerd door Burt Kennedy
met Buddy Ebsen, Keir Dullea en Lois Nettleton

Een man belooft zijn beste vriend op zijn sterfbed dat hij voor zijn vrouw en zijn zoon zal zorgen. De zoon hangt liever rond met de verkeerde vrienden, dan dat hij meehelpt op de ranch. Uiteindelijk wordt er via een postbedrijf een vrouw voor hem besteld. Bij aankomst blijkt ze ook al een kind te hebben.

avatar van Brix
Deze nacht op ARD TV te zien, om 1.15 uur.

avatar van Brix
Kleine comedy/drama western, met een grimmiger randje aan 't eind.

Voor mij was het (vannacht) de 2e keer dat ik deze op TV zag.
En ik mag wel zeggen dat ik deze tweede kijkbeurt met minstens zoveel genoegen als de eerste heb uitgezeten.

Met plezier wederom de goede cast aan 't werk gezien in een lichvoetig maar onderhoudend verhaal, over Oldtimer en voormalig sheriff Will Lane (Ebsen) die de wilde zoon (Lee Carey / Keir Dullea) van een overleden vriend in het gareel probeert te krijgen.
Ebsen is de perfecte keuze voor de rol van Lane.
Onverstoorbaar en onverzettelijk zijn doel nastrevend.

Ik heb Buddy Ebsen altijd een sterk acteur gevonden.
Bijna onvoorstelbaar dat hij zijn carrière ooit als (bekwaam) danser in musicals begon.
De verdere cast is ook dik in orde.
Keir Dullea als de rebelse nietsnut Lee, en Warren Oates als zijn ' vriend' met slechte invloed, Jace.
Dan zijn er nog de western 'regulars' Paul Fix, als Sheriff Linley, en Denver Pyle als hardhandige preacher Pope.

En last but not least drie prachtige actrices: Louis Nettleton als de 'postorder-bruid' tegen wil en dank.
Barbara Luna, een van de fraaiste Hollywood actrices ooit (volgens mij) als dorpshoertje Marietta.
En de altijd weer indruk makende Marie Windsor, in de helaas kleinere rol van Saloonhoudster Hanna/ Carrie Bentell.
(Windsor was een vaste waarde in menige film-noir)

Het verhaal speelt zich af in een prachtig berglandschap (Montana)

Zoals eerder gezegd, geen grootse film.
Maar ik heb mij er uitstekend mee vermaakt.
Alleen had ik het einde graag wat luchtiger willen zien, meer in de trend van de rest van de film.

De eerste tien minuten zijn prima, daarna gaat het bergafwaarts, mede door de screentijd die Keir Dullea krijgt. Amateurtoneelniveau.
Door de prima ingevulde rol van Ebsen was er nog een beetje door te komen.
Het verhaal schiet ook niet echt op, oninteressant voorspelbaar.
Een klein momentje aan het eind dat weer aardig is, maar verder gapend saai.