Key to the City (1950)

1 stem

Komedie / Romantiek

geregisseerd door George Sidney
met Clark Gable, Loretta Young en Frank Morgan

De film gaat over twee burgemeesters, Steve (Gable) en Clarissa (Young), die elkaar op een conventie ontmoeten in San Francisco. Er ontstaat een heftige romance. En of de mensen thuis het er allemaal mee eens zijn is nog maar de vraag...

avatar van Dogie_Hogan
Buiten de opnames om heeft deze romance in elk geval wel een dochter (Judy) opge- leverd. Loretta werd zwanger van de toen getrouwde Grant.
Young en Grant hebben het plot dus erg letterlijk genomen.

avatar van Dutchfan
Dogie_Hogan schreef:
Young en Grant hebben het plot dus erg letterlijk genomen.

Judy werd verwekt na de opnames van de film: "The Call of the Wild" uit 1935!
Tijdens de treinreis terug naar Hollywood werd de streng gelovige Loretta Young verkracht door haar tegenspeler Clark Gable .

Deze film is van 15 jaar later, toen Judy al 14 was en toen nog geen idee had dat Clark Gable haar vader was.

avatar van Dutchfan
Key to the City is een ouderwetse komedie, die nog wel de moeite waard is.

Loretta Young en Clark Gable spelen beiden een burgemeester die elkaar op een congres tegenkomen en verliefd worden en tijdens dat congres allerlei avonturen beleven.

Dat Gable zich erg aangetrokken voelde tot Young is in de scene "op de bank in de mist", duidelijk te zien.

Veel sterren uit de jaren dertig in deze 1950-film..Naast Gable en Young zien we Frank Morgan (Zijn laatste film, hij overleed vlak na de opnames op 59 jarige leeftijd), Lewis Stone, Clara Blandick en James Gleason.

Ook zijn Raymond Burr en Marilyn Maxwell te zien.

Er is zelfs een vechtpartij tussen Maxwell en Young te zien.

Een gedateerde komedie met leuke acteurs.

De samenwerking met Clark Gable moet niet eenvoudig zijn geweest voor Loretta Young.
In 1935, 15 jaar voor deze film, werd ze na de opnames van de film "The Call Of The Wild" verkracht door haar tegenspeler Gable, wat resulteerde in een zwangerschap.

Ze kreeg dochter Judy, waar Gable niets van wilde weten.

Het publiek wist het niet,maar in Hollywood was het een publiek geheim.

Young "adopteerde " haar dochter Judy na haar geboorte.

Toen Judy 14 was, werd deze film "Key to the City" gemaakt.
De vraag is nog steeds waarom Young toestemde in een nieuwe film met Gable.

Pas na de dood van dochter Judy (in 2011) kwam de waarheid rond de verkrachting aan het licht, volgens de twee andere kinderen van Loretta young verzweeg Loretta de verkrachting voor Judy, omdat ze niet wilde dat Judy zou weten dat ze uit een verkrachting was ontstaan.

De rest van de Familie was wel op de hoogte.