Het Mysterie van de Mondscheinsonate (1935)

Nederland
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Kurt Gerron
met Louis de Bree, Egon Karter en Louis Saalborn

Enrica Maerlant, een met een rijke zakenman getrouwde danseres, wil terug naar het toneel en wordt tijdens een intieme repetitie met haar vroegere partner, Darinoff, doodgeschoten. Inspecteur Lund (Louis de Bree) gaat op onderzoek uit. Wie de Mondscheinsonate door de telefoon heeft laten horen, is de moordenaar. Vooral de vroegere partner wordt verdacht, maar Inspecteur Lund verdenkt ook diens nieuwe partner Yva, Lucie en Joost Maerlant, de chauffeur en het dienstmeisje.

Was gisteren in de regio Amsterdam te zien op AT5, in de maandelijkse reeks Nederlandse films uit de jaren '30 uit de collectie van het Filmmuseum. Wordt zaterdag a.s. (9 oktober) herhaald.
Een typische whodunnit in de stijl van Agatha Christie, compleet met ingewikkelde plot, grote schare verdachten (waaronder huishoudster en chauffeur) en samenkomst onder leiding van speurder waar de dader wordt ontmaskerd. Een van de meest toegankelijke oude Nederlandse films die ik heb gezien. Heel behoorlijk spel en prachtige fotografie.
***

Verschijnt binnen nu en enkele maanden op dvd in de reeks 'Nederlandse Filmklassiekers' van TDM i.s.m. het Filmmuseum.

Lekkere film, die in eerste instantie nogal rommelig lijkt te beginnen met enkele korte en onaf aanvoelende scènes, maar langzamerhand meer structuur krijgt en goed in elkaar blijkt te zitten. Af en toe wat knullig qua montage en spel, maar daartegenover staan ook een paar scènes die wat mij betreft tot klassiekers uit de (Nederlandse) filmgeschiedenis gerekend kunnen worden.

De titel refereert (vanzelfsprekend) naar de 'Moonlight Sonate' van Beethoven, een prachtig stuk muziek dat het geheel ook de juiste sfeer van onbehagen, passie en melancholie meegeeft. De scène waarin Lund in het park de situatie overpeinst, de camera zich langzaam omhoog beweegt en de omgeving op grootse wijze observeert, ondersteund door deze 'Mondschein Sonate' is er een om je vingers bij af te likken.

robertus65
Teveel toneelachtig allemaal en nogal moeilijk te volgen soms, sprong nog weleens van de hak op de tak. Maar als ik naar de lengte op de dvd kijkt, kan dat kloppen.
Ik bedoel, er ontbreken dus gewoon 8 minuten.

avatar van matthijs_013
Een interessante mysterie in de bekende old school-stijl (à la Cluedo). Het was soms moeilijk te volgen ivm het grote aantal verhaallijnen de niet altijd even makkelijk te onderscheiden personages. Het verhaal was dik in orde; ik had geen idee wie de dader was.

avatar van Dutchfan
Zeer oudbollige film.

De film mist vaart en de acteurs lijken te komen van een lokaal amateur-toneelgezelschap...Acteren en eigenlijk de hele film ogen zeer amateuristisch.

De oplettende kijker heeft al gauw door,wie de dader is.

De dansnummers zijn wel aardig.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Het Mysterie van de Mondscheinsonate - YouTube.