War Party (1988)

Actie / Drama

geregisseerd door Franc Roddam
met Billy Wirth, Kevin Dillon en Tim Sampson

Een groep acteurs wil de bekende veldslag tussen de Amerikaanse cavalerie en de Blackfeet Indians naspelen. Helaas gaat er tijdens het schijngevecht van alles mis, en laaien de emoties zelfs zo hoog op, dat er een dode valt. Al gauw worden drie echte jonge Blackfeet-indianen het mikpunt van alle haat en woede.

avatar van Brix
Deze film was vannacht op MGM Movie Channel te zien.
Na enkele minuten kwam ik er al achter dat ik hem al ooit eerder gezien had, en hem toen goed vond.
Die indruk bleef ook na de 2e kijkbeurt ongewijzigd.

Hoe een uit de hand gelopen spel tussen twee bevolkingsgroepen sluimerende gevoelens van voormalige vijandigheid en racisme opnieuw wakker kan roepen wordt hier heel aannemelijk in beeld gebracht naar mijn mening.
Dat daarbij menig "druppeltje"bloed vloeit, dat bovendien niet op de meest zachtzinnige manier "getapt " wordt mag duidelijk zijn.
Beide partijen zijn niet te stuiten, wanneer het primitieve in de mens de overhand neemt.
Het gevolg is een een orgie van geweld.

Uitstekend spel van vooral de jonge acteurs in de rollen van de indianen.
Boeiend van begin tot eind, en beter dan menige hedendaagse western.
Ook nog met prachtige landschapsbeelden.

Voor mij zit een volgende kijkbeurt er zeker in.

Zondagnacht (!) 27nov. te zien op MGM Channel > 02:10 uur

(aanrader voor westernliefhebbers)

Vannacht op MGM te zien > 01:10 uur
Aanrader!

Begrijp wel dat fanatiekelingen het vuur aan de lont kunnen steken met dramatische gevolgen, maar is dergelijk tornooi wel denkbaar ?
Dit lijkt me toch erg onwaarschijnlijk.
Meerdere scènes zijn van goede makelij en die jonge gasten doen dat ook voortreffelijk maar hoeveel personages komen er niet even aan het woord in deze film zonder ooit maar enige betekenis te hebben. Lijkt mij een overlast.
Echt overuigend vond ik het in zijn geheel niet.
Eén record toch wel. Indianen achtervolgd door een vliegtuig. Cary Grant is niet meer alleen...