Jan zonder Vrees (1984)

België
Animatie

geregisseerd door Jef Cassiers
met de stemmen van Jan Decleir, Ann Petersen en Jef Burm

Antwerpen 1410. Een sterke jongen laadt tonnen uit het ruim van een schip. De schipper wil hem nadien eerst niet betalen, maar als hij de ijzeren vuist van de jongen voelt, verandert hij snel van gedachten. Wie is die jongeman? Het is Jan Zonder Vrees, de kleinzoon van moeder Neeltje. Jan is nergens bang voor, ook niet voor spoken op het kerkhof. Hij houdt van kattekwaad uithalen en hierdoor komt het dat hij op een dag per ongeluk zijn neef Thijs vermoordt. Onderweg naar de gevangenis, het Steen, ontsnapt Jan. Hij ontmoet Dokus, een arme lijfeigene. Samen ondernemen ze de lange tocht naar het land van Dendermonde waar de gemene waterduivel Kludde de streek onveilig maakt. Maar met Dokus aan zijn zijde trotseert Jan alle gevaren. Naar het boek van Constant De Kinder.

Geniaal!
Jeugdsentiment tot en met. Dankzij dit oer-Vlaams heldenverhaal leerde ik die wonderlijke Middeleeuwen kennen: ridders, een gemene waterduivel Knudde, toernooien, een bruisend Antwerpen, creepy bossen in het land van Dendermonde, een schone deerne, kastelen en boerderijen, de arme lijfeigene Dokus, spoken, hoofse manieren, zwaarden en harnassen, volksmarkten,...
Een pluim ook voor de leuke, catchy soundtrack.

Beste Belgische animatiefilm, 4,5*

avatar van Pieter Montana
Man,zo slecht

Als je niet de mogelijkheden of kwaliteiten hebt om een tekenfilm te maken begin er dan ook niet aan.Maar wij Belgen wisten het natuurlijk weer beter

Het deed soms echt pijn aan de ogen om die verschrikkelijke lelijke animatie aan te kijken.Nog nooit heb ik zoveel met de afstandsbediening gespeeld om te kijken hoelang deze verschrikking nog zou duren.

0.5* Meer verdient dit echt niet!

Erg jammer!

Voor mij is dit ook pure jeugdsentiment
Die sfeer is echt magisch, vooral door de primitieve tekeningen. 4.5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Inderdaad jeugdsentiment. Qua tekenstijl is het niet altijd geslaagd, maar dat stoort niet. De nadruk ligt vooral op het verhaal en ook de muziek vond ik niet slecht.

is deze eigenlijk ooit uitgebracht op VHS ofzo (of mss wel dvd?)

edit, oja zeer leuke film dus

Ik heb het voorbije jaar vrienden en kennissen bevraagd of zij een vhs cassette of dvd van de film "jan zonder vrees" hebben. Iedereen herinnerde zich levendig de film, en dachten dat ze ergens wel een kopie in een kast of doos liggen hadden. Helaas, tot op heden hebben zij noch ik de film teruggevonden. Kan iemand mij aan een videoverkooppunt of kopie helpen?

hallo,
als iemand mij aan deze film zou kunnen helpen zou dat echt heel leuk zijn!! video of dvdmakt niet uit

Prachtig gewoon ! ik moet hem nu nog ergens zien te kopen wie weet waar ?

De beste Belgische tekenfilm!!! De tekenstijl is inderdaad soms wat minder, maar de film geeft je heel goed de sfeer van Vlaanderen in de Middeleeuwen weer. Heb ik geluk dat mijn ouders deze ooit op VHS opgenomen hebben in de tijd ). Ondertussen al op DVD overgezet .

Geweldig! Ik ben de film jaren kwijt geweest, omdat mijn zusje er wat overheen had gespoeld. Maar ik heb hem alweer een tijd op originele VHS.

avatar van A.L.I.E.N
Pieter Montana schreef:

Groot gelijk! Die tekenstijl was echt eng om te zien!
Ik herriner mij nog dat ik deze vroeger op video had.
En dat ik altijd huilend naar mijn kamer liep.Vooral om het moment dat waterduivel "knudde" ten tonele verscheen!
Ik heb zelfs nachtmerries van die film gehad!
Volgens mij heb ik zelfs die videoband weg gedaan voor de verschrikkelijke animatie alleen al. (en om nog andere redenen hoor!)

bon, genoeg gezeverd over de animatie! De film zelf was wel goed en het verhaal was soms wel héél grappig! Ook de stemmen van O.A. Jan Declair waren leuk. En buiten de spuuglelijke animatie toch een zeer vermakelijke film van Jef Cassiers ('t manneke)

weet er soms ieman wie deze sountrack gemaakt heeft en hoe da nummer noemt

avatar van krosnicky
en waar vind je deze op dvd

avatar van krosnicky
was da nie jan de wilde die de soundtrack maakt maar dan weet ik de naam van het nummer nog nie

avatar van A.L.I.E.N
krosnicky schreef:
weet er soms ieman wie deze sountrack gemaakt heeft en hoe da nummer noemt

De muziek is van Alain Pierre. Kijk Maar

avatar van Jawaddedadde
Prachtig! Wist niet dat deze erop stond!

Puur jeugdsentiment uiteraard, maar wat zou ik deze nog eens graag herzien!

Vond het alleszins een heel erg sterke animatiefilm, zowel qua tekeningen, verhaal als sfeer.

avatar van Metalfist
Ik zag er juist reclame van, lijkt me geweldig om te zien. Chapeau voor de VRT dat ze dit op DVD uitbrengen!

avatar van Jawaddedadde
Absoluut! Eentje die op de to buy-lijst komt!

avatar van komerad
Is op dvd uitgekomen omdat er zoveel vraag naar was. VRT uitzendingen (zo ook Jan zonder vrees) kunnen/konden bij de vrt aangevraagd worden.

avatar van alexspyforever
Ik herinner me nog de periode dat deze animatieserie in kleine stukjes van 5 à 10 minuten op TV werd uitgezonden op woensdagnamiddag. Ja, de animatie is helemaal niet zo mooi en op Jan zonder Vrees en Alwina na zijn alle mensen foeilelijk. Het verhaal is eenvoudig maar toch mooi: een gewone volksjongen die het opneemt voor de zwakkeren. Er zit aardig wat geweld in deze serie, maar voor het grootste deel wordt dit op een ludieke manier voorgesteld. De begingeneriek is een deuntje dat in je hoofd blijft nazinderen.

avatar van Pepino
Aangezien de leiding animatie van deze film mijn docent animatiefilm is, weet ik deze film toch te waarderen!

avatar van rcuppen79
Jan Zonder Vrees is een verfilming van het in 1910 verschenen boek “De Wonderlijke Lotgevallen van Jan Zonder Vrees”, geschreven door de Belgische auteur Constant de Kinder. De film werd gefinancierd door de Belgische TV-zender BRT.

Het plot uit het boek van Constant de Kinder werd aardig ingekort om een tekenfilm van krap 80 minuten te realiseren. Maar de makers zijn er niettemin in geslaagd een uiterst vermakelijke tekenfilm af te leveren, met een lekker vlot verteld verhaal en voor Belgische begrippen zéér degelijke animatie.

Jan Decleir mag met z’n zware stem doorgaan voor de Belgische krachtpatser Jan Zonder Vrees (die verdacht veel lijkt op het personage He-Man, dat destijds razend populair was). De film wordt voorzien van een uiterst vermakelijke muzikale score van Alain Pierre. Een leuke tekenfilm voor jong en oud.

avatar van baspls
de film op youtube: Jan Zonder Vrees - YouTube
Dacht eerst deze ooit op Ketnet te hebben gezien maar had me vergist.
Man wat slecht getekend eigenlijk. Binnenkort misschien toch maar een keertje kijken dan...

avatar van herman78
1 februari te zien in Worm (Rotterdam) i.h.k. van IFFR.

avatar van BlueJudaskiss
Voor mij geen jeugdsentimentele gevoelens dus ik kon de film blanco gaan bekijken bij Worm Rotterdam - ik was vooral gegaan vanwege het curiosum, het unieke van een Belgische jaren '80 animatie op 35 mm. En mij deed het niets.
Een gedurfde en uitgesproken animatiestijl, of was het gewoon goedkoop en lelijk? Vreselijk getekende personages, en de Jan uit de titel is een soort Johnny Bravo maar dan zonder de ironie. Vervelend, arrogant figuur waar ik niet lang naar wilde kijken, een type dat alles wilt oplossen met komisch bedoeld geweld. Stom. Wel grappig de opmerking van rcuppen79 dat hij leek op He-Man... Zijn figuur deed me al vaag ergens aan denken maar kon er niet de vinger op leggen.

Ook een raar verhaal dat heel veel kanten opspringt, het was voor mij niet echt duidelijk wat het doel van de twee hoofdfiguren was. Onafhankelijk worden en geld verdienen, ja... oke, waarom moeten wij dit zien? Ik miste een duidelijke motivatie.

Enige wat wel aardig was vond ik die muziek van Alain Pierre - niet écht mooi vanwege die typische jaren '80 dreun, maar gaf wel karakter aan de film. En de omgevingsanimaties, de achtergronden vond ik schitterend en erg jammer dat die kwaliteit beperkt is gebleven tot de achtergrond van de film.